Application of potential accessibility models in decision-making on HSR routing: the case of Rapid Connections in Czechia
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F21%3A10438727" target="_blank" >RIV/00216208:11310/21:10438727 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60460709:41330/21:85297
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=CmcP8Ef4u7" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=CmcP8Ef4u7</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23361980.2021.5" target="_blank" >10.14712/23361980.2021.5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Application of potential accessibility models in decision-making on HSR routing: the case of Rapid Connections in Czechia
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of this article is to discuss regional impacts of high-speed railways on transportation accessibility. It investigates the potential changes in the transportation accessibility of Czech municipalities due to the planned construction of high-speed rail lines in Czechia. It considers two currently discussed variants of the high-speed rail line between Prague and Brno. We discuss the model of potential transportation accessibility and discuss its usability in the preparation and construction of high-speed rail line structures, and how it would affect the optimal route selection. We also present different methods of accessibility analyses in GIS applied to the case of Czechia and their presentation through map outputs.
Název v anglickém jazyce
Application of potential accessibility models in decision-making on HSR routing: the case of Rapid Connections in Czechia
Popis výsledku anglicky
The aim of this article is to discuss regional impacts of high-speed railways on transportation accessibility. It investigates the potential changes in the transportation accessibility of Czech municipalities due to the planned construction of high-speed rail lines in Czechia. It considers two currently discussed variants of the high-speed rail line between Prague and Brno. We discuss the model of potential transportation accessibility and discuss its usability in the preparation and construction of high-speed rail line structures, and how it would affect the optimal route selection. We also present different methods of accessibility analyses in GIS applied to the case of Czechia and their presentation through map outputs.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50701 - Cultural and economic geography
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_026%2F0008430" target="_blank" >EF16_026/0008430: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae. Geographica
ISSN
0300-5402
e-ISSN
—
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
108-119
Kód UT WoS článku
000638262900009
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85105086905