Percepce obtížnosti učiva ve výuce geografie jako faktor podmiňující vznik miskonceptů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10449125" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10449125 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EmcIprQV~Y" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EmcIprQV~Y</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.37040/geografie.2022.003" target="_blank" >10.37040/geografie.2022.003</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Percepce obtížnosti učiva ve výuce geografie jako faktor podmiňující vznik miskonceptů
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá percepcí obtížnosti geografické látky jakožto faktoru podmiňujícího vznik miskonceptů. Předpokladem je, že s rostoucí vnímanou obtížností vyučované látky se zvýší výskyt miskonceptů. První část studie dotazníkem zkoumá vnímanou obtížnost geografických témat žáky a učiteli. Druhá část studie představuje didaktický test ověřující výskyt miskonceptů u témat vybraných na základě vnímané obtížnosti. Součástí práce je diskuse nad pojmem obtížnost, kterou autoři definují třemi dimenzemi: kognitivní náročností, subjektivně vnímanou obtížností učiva a motivací k učení. Výsledky naznačují, že žáci vnímají obtížnost "reálněji" ve shodě s předpokladem, že lehké otázky budou řešit s vyšší úspěšností. Odhad učitelů zase koresponduje s výskytem očekávaných miskonceptů. Při shodě učitelů a žáků na obtížnosti byla zaznamenána vyšší úspěšnost (včetně těžkých témat). Studie si rovněž povšimla rozdílů v percepci obtížnosti u témat fyzické a sociální geografie - u fyzické geografie se žáci a učitelé výrazně liší, u sociální geografie se poměrně shodují. Předkládaná studie podtrhuje význam konstruktivistických přístupů, které umožňují miskoncepty identifikovat a dále s nimi pracovat.
Název v anglickém jazyce
The perceived difficulty of content matter in geography tuition as a factor determining the origin of misconceptions
Popis výsledku anglicky
The study deals with the pupils' and teachers' perception of the geography content matter difficulty as a factor determining the origin of misconceptions. We assumed that the incidence of misconceptions will be higher with an increasing perceived difficulty of the content. The first part of the study examines the perceived difficulty of geographical topics by pupils and teachers. The second part is a didactic test verifying the occurrence of misconceptions on topics selected on the basis of perceived difficulty. The results indicate that students perceive the difficulty more "realistically" in line with the assumption that they will solve easy questions with greater success. Teachers' estimates correspond to the occurrence of expected misconceptions. The study also noted differences in the perception of difficulty in the topics of physical and social geography. The present study underlines the importance of constructivist approaches in working with misconceptions in school.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50701 - Cultural and economic geography
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografie: Sborník České geografické společnosti
ISSN
1212-0014
e-ISSN
2571-421X
Svazek periodika
127
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
169-193
Kód UT WoS článku
000822032600004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85133822387