Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Percepce obtížnosti učiva ve výuce geografie jako faktor podmiňující vznik miskonceptů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10449125" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10449125 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EmcIprQV~Y" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EmcIprQV~Y</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.37040/geografie.2022.003" target="_blank" >10.37040/geografie.2022.003</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Percepce obtížnosti učiva ve výuce geografie jako faktor podmiňující vznik miskonceptů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá percepcí obtížnosti geografické látky jakožto faktoru podmiňujícího vznik miskonceptů. Předpokladem je, že s rostoucí vnímanou obtížností vyučované látky se zvýší výskyt miskonceptů. První část studie dotazníkem zkoumá vnímanou obtížnost geografických témat žáky a učiteli. Druhá část studie představuje didaktický test ověřující výskyt miskonceptů u témat vybraných na základě vnímané obtížnosti. Součástí práce je diskuse nad pojmem obtížnost, kterou autoři definují třemi dimenzemi: kognitivní náročností, subjektivně vnímanou obtížností učiva a motivací k učení. Výsledky naznačují, že žáci vnímají obtížnost &quot;reálněji&quot; ve shodě s předpokladem, že lehké otázky budou řešit s vyšší úspěšností. Odhad učitelů zase koresponduje s výskytem očekávaných miskonceptů. Při shodě učitelů a žáků na obtížnosti byla zaznamenána vyšší úspěšnost (včetně těžkých témat). Studie si rovněž povšimla rozdílů v percepci obtížnosti u témat fyzické a sociální geografie - u fyzické geografie se žáci a učitelé výrazně liší, u sociální geografie se poměrně shodují. Předkládaná studie podtrhuje význam konstruktivistických přístupů, které umožňují miskoncepty identifikovat a dále s nimi pracovat.

  • Název v anglickém jazyce

    The perceived difficulty of content matter in geography tuition as a factor determining the origin of misconceptions

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with the pupils&apos; and teachers&apos; perception of the geography content matter difficulty as a factor determining the origin of misconceptions. We assumed that the incidence of misconceptions will be higher with an increasing perceived difficulty of the content. The first part of the study examines the perceived difficulty of geographical topics by pupils and teachers. The second part is a didactic test verifying the occurrence of misconceptions on topics selected on the basis of perceived difficulty. The results indicate that students perceive the difficulty more &quot;realistically&quot; in line with the assumption that they will solve easy questions with greater success. Teachers&apos; estimates correspond to the occurrence of expected misconceptions. The study also noted differences in the perception of difficulty in the topics of physical and social geography. The present study underlines the importance of constructivist approaches in working with misconceptions in school.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50701 - Cultural and economic geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Geografie: Sborník České geografické společnosti

  • ISSN

    1212-0014

  • e-ISSN

    2571-421X

  • Svazek periodika

    127

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    169-193

  • Kód UT WoS článku

    000822032600004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85133822387