Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Percepce terénní výuky zeměpisu žáky a učiteli

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F21%3A10426084" target="_blank" >RIV/00216208:11310/21:10426084 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=~wNO0k-yff" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=~wNO0k-yff</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2021.1.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2021.1.4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Percepce terénní výuky zeměpisu žáky a učiteli

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výuka zeměpisu na základních a středních školách, včetně gymnázií, prochází vývojem, který reflektuje posun v geografickém výzkumu, proměny prostorové organizace společnosti, ale také odlišné požadavky a cíle vzdělávacího procesu. S tím souvisí i důraz na zařazování interaktivních forem výuky, které by vhodně doplnily klasický výklad. V hodinách zeměpisu se pak může konkrétně jednat o rozličné podoby terénní výuky, nabízející odlišné možnosti uchopení probírané látky. Dochází při nich k aktivnějšímu zapojení žáků, kteří se mohou například podílet na mapování různých geografických jevů nebo se zapojovat do řešení konkrétních problémů ve své obci či městě. Hlavním cílem této studie bylo zjistit, jak vnímají terénní výuku klíčoví aktéři vzdělávacího procesu: žáci na jedné straně a učitelé na straně druhé. Pomocí polostrukturovaných interview na pěti vybraných školách v Praze a Středočeském kraji byly analyzovány nejčastěji zmiňované pozitivní a negativní aspekty její realizace a hledány podobnosti i odlišnosti v percepci terénní výuky zeměpisu očima žáků a učitelů. Velice kladně byla hodnocena mimo jiné možnost týmové spolupráce či pobyt ve venkovním prostředí. Dotazovaní učitelé vnímali oproti žákům více odrazujících faktorů: například náročnost výuky v terénu na přípravu nebo zdravotní rizika.

  • Název v anglickém jazyce

    Perception of Fieldwork in Geography by Pupils and Teachers

  • Popis výsledku anglicky

    Geographical education in primary and secondary schools, including grammar schools, is undergoing a development that reflects a shift in geographical research, changes in the spatial organization of society, and also various requirements and goals of the educational process. Related to this is the emphasis on the inclusion of interactive forms of teaching, which would suitably complement the classic lectures. Specifically, in geography lessons various forms of fieldwork education can be used which provide different opportunities to demonstrate, practically, the issues being studied. It offers more space for the active involvement of pupils, who can, for example, take part in the mapping of various geographical phenomena or participate in solving specific problems in their municipality. The main aim of this study was to find out how key actors of the educational process perceive field teaching: pupils on the one hand and teachers on the other. Using semi-structured interviews at five selected schools in Prague and the Central Bohemian Region, we analyzed the most frequently mentioned positive and negative aspects of its implementation and looked for similarities and differences in the perception of field teaching of geography through the eyes of pupils and teachers. Among other things, the possibility of teamwork or a stay in an outdoor environment was evaluated very positively. The teachers interviewed perceived more disincentives than the pupils: for example, the difficulty of fieldwork for preparation, and health risks.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    30

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    39-50

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus