Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výzkum možností koordinace krajanské politiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10468873" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10468873 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výzkum možností koordinace krajanské politiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Současná krajanská politika v Česku se postupně vyvíjí od 90. let 20. století. Nejde o zcela rovnoměrný vývoj v průběhu let, obzvláště v posledních letech se tempo zintenzivňuje. Převládá podpora obnovy a udržování kulturního dědictví tradičních česk(oslovensk)ých krajanských komunit a vzdělávání (výuka češtiny a reálií) dětí nové diaspory, včetně výuky českého jazyka dospělých (např. druhé generace Čechů či jejich partnerů). Chybí naopak podpora návratové migrace či systematičtějšího kontaktu s krajany nové diaspory. Za doposud největší úspěch krajanské politiky je považováno uzákonění dvojího občanství v roce 2013 a výrazné navýšení finančního rozpočtu na podporu krajanů pro roky 2021-2025. Úspěchem je též navázání vzájemného dialogu zástupců českého státu s krajany ohledně možnosti distanční volby pro Čechy žijící v zahraničí. Nutno ale podotknout, že jak v oblasti kulturní a vzdělávací, tak v oblasti politické jsou aktivity českého státu spíše reakcí na původně krajanské iniciativy &quot;zdola&quot; a nelze zatím hovořit o ucelené, jednoznačně zaměřené krajanské politice. Hloubkové rozhovory se zástupci státních institucí i nestátních organizací podílejících se na utváření krajanské politiky identifikovaly dva obecné principy, které by měly další vývoj české krajanské politiky doprovázet, ne-li definovat, a to: 1) uznání a zviditelnění vztahu státu a krajanů a 2) modernizaci chápání krajanství a potřeb krajanské politiky. Za tři konkrétní opatření, která jsou pro nastavení takové krajanské politiky prioritní, považovali aktéři a) uzákonění vztahů krajana a státu, b) uzákonění korespondenční volby a c) kontinuální a systematickou podporu vzdělávání mezi krajany a jejich dětmi s ohledem na budování znalosti českého jazyka a českých reálií, a tedy snazší udržování kontaktu se zemí původu.

  • Název v anglickém jazyce

    Research on the Possibilities of Coordination of Diaspora Policy

  • Popis výsledku anglicky

    The current diaspora policy in the Czech Republic has gradually developed since the 1990s. It has not been a completely uniform development over the years, with the pace intensifying especially in recent years. Support for the restoration and maintenance of the cultural heritage of traditional Czech(oslovak) expatriate communities and education (teaching Czech language and realities) of the children of the new diaspora, including teaching the Czech language to adults (e.g. second-generation Czechs or their partners), predominates. On the other hand, there is a lack of support for return migration or more systematic contact with the new diaspora. The biggest success of the diaspora policy so far is considered to be the enactment of dual citizenship in 2013 and the significant increase in the financial budget for compatriots for the years 2021-2025. It should be noted, however, that both in the cultural and educational spheres and in the political sphere, the activities of the Czech state are rather a reaction to initiatives &quot;from below&quot; and it is not yet possible to speak of a coherent, clearly focused compatriot policy. In-depth interviews with representatives of state institutions and non-state organisations involved in the development of compatriot policy identified two general principles that should accompany, if not define, the further development of Czech compatriot policy: 1) recognition and visibility of the relationship between the state and compatriots and 2) modernisation of the understanding of compatriotism and the needs of compatriot policy. The actors considered three specific measures to be priorities for the establishment of such a compatriot policy: a) the legalization of relations between the compatriot and the state, b) the legalization of correspondence voting, and c) continuous and systematic support for education among compatriots and their children with regard to building their knowledge of the Czech language and Czech realities, and thus making it easier to maintain contact with their country of origin.

Klasifikace

  • Druh

    V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50701 - Cultural and economic geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TITBMZV919" target="_blank" >TITBMZV919: Nové přístupy ke koordinaci krajanské problematiky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Počet stran výsledku

    133

  • Místo vydání

    Praha

  • Název nakladatele resp. objednatele

    MZV ČR

  • Verze