Návrhy a doporučení pro koncepční materiály týkající se krajanské politiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F25%3A10498055" target="_blank" >RIV/00216208:11310/25:10498055 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.cestikrajane.cz/wp/wp-content/uploads/2025/03/Anotace-Vyzkumna-zprava-2-Navrhy-a-doporuceni-pro-koncepcni-materialy-tykajici-se-krajanske-politiky.pdf" target="_blank" >https://www.cestikrajane.cz/wp/wp-content/uploads/2025/03/Anotace-Vyzkumna-zprava-2-Navrhy-a-doporuceni-pro-koncepcni-materialy-tykajici-se-krajanske-politiky.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Návrhy a doporučení pro koncepční materiály týkající se krajanské politiky
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkum představuje hlavní dimenze české krajanské politiky jako celku, zejména oblasti kulturní, konkrétně opatřením a programům věnujícím se výuce češtiny a českých reálií v krajanských komunitách v zahraničí. Kromě popisu toho, co všechno tato opatření zahrnují a čeho bylo doposud v této oblasti dosaženo, je s využitím původních empirických dat zkoumán současný stav českého krajanského vzdělávání, především se zaměřením na jeho roli v procesech upevňování vztahu státu a diaspory a posilování pro-návratových trendů u české diaspory, ať už v prvních či dalších generacích českých migrantů. Na základě výsledků této analýzy (opřené zejména o empirický kvalitativní výzkum) jsou formulována doporučení pro českou krajanskou politiku v oblasti vzdělávání, která by mohla přispět k nápravě identifikovaných nedostatků a posílit ta opatření, která se ukázala jako přínosná,ať už pro vzdělávání krajanů samotné, nebo pro podporu vztahu státu s diasporou a její větší motivaci k návratu, jako ne zcela přímý efekt tohoto vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
Recommendations and Proposals for Conceptual Materials Related to Diaspora Policy
Popis výsledku anglicky
The research outlines the main dimensions of Czech expatriate policy as a whole, with particular emphasis on the cultural sphere-specifically, the measures and programs dedicated to teaching the Czech language and Czech cultural knowledge within expatriate communities abroad. In addition to describing the scope of these measures and the achievements to date in this area, the study uses original empirical data to examine the current state of Czech expatriate education. It focuses especially on the role this education plays in strengthening the relationship between the state and the diaspora, as well as in fostering pro-return tendencies among members of the Czech diaspora-whether among first-generation or subsequent generations of Czech migrants. Based on the findings of this analysis-primarily grounded in empirical qualitative research-recommendations are formulated for Czech expatriate policy in the field of education. These aim to address the identified shortcomings and reinforce those measures that have proven beneficial, either directly in terms of improving education for expatriates or indirectly by supporting stronger ties between the state and the diaspora, and by enhancing the diaspora's motivation to return.
Klasifikace
Druh
V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva
CEP obor
—
OECD FORD obor
50701 - Cultural and economic geography
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TITBMZV311" target="_blank" >TITBMZV311: Výzkum zpětných přínosů české diaspory do vlasti a do české společnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2025
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Počet stran výsledku
29
Místo vydání
Praha
Název nakladatele resp. objednatele
MZV ČR
Verze
—