Výuka tématu "Voda" na školní zahradě a její vliv na vnímané propojení žáků se zahradou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F24%3A10486947" target="_blank" >RIV/00216208:11310/24:10486947 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=w6pu1Xy5q5" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=w6pu1Xy5q5</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2024.2.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2024.2.1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výuka tématu "Voda" na školní zahradě a její vliv na vnímané propojení žáků se zahradou
Popis výsledku v původním jazyce
Většina základních škol v České republice disponuje školní zahradou, i přes dlouhodobé zdůrazňování prospěšnosti výuky venku je však pro mnohé školy z různých důvodů složité ji do vyučování zapojit. Tento příspěvek proto představuje 10 ověřených vyučovacích jednotek včetně např. pracovních listů navržených pro výuku na školní zahradě na 2. stupni základní školy. Souhrnné téma materiálů je voda. Vytvořené materiály byly v průběhu jednoho školního roku ověřeny na menší venkovské škole, jejíž školní zahrada prošla v posledních letech modernizací, pracovní listy lze po drobných úpravách použít na všech školních zahradách. Zároveň byl formou pre-test/post-test testován vliv provedené výuky na postoj žáků ke školní zahradě a k životnímu prostředí. Pro sběr dat byly použity upravené standardizované nástroje Inclusion of Nature in Self (INS) a Two Major Environmental Values (2-MEV). Dosažené výsledky ukazují, že provedená výuka měla pozitivní vliv na vnímané propojení žáků se školní zahradou, vliv na postoj k životnímu prostředí dokázán nebyl. Povzbudivý je zvýšený zájem žáků o vyučování na školní zahradě po proběhlé výuce. Výuku na školní zahradě proto ve shodě s dalšími autory doporučujeme a věříme, že představené materiály ji pomohou uskutečnit.
Název v anglickém jazyce
Teaching the topic 'Water' in a school garden and its effect on perceived inclusion of the garden in selfTeaching the topic 'Water' in a school garden and its effect on perceived inclusion of the garden in self
Popis výsledku anglicky
Most primary schools in the Czech Republic have a school garden, but despite the long-standing emphasis on the benefits of outdoor learning, many schools need help to incorporate it into the classroom for a variety of reasons. Therefore, this article presents 10 proven teaching units and worksheets to guide students through them for teaching in the school garden at Key Stage 2 of primary school. The overarching theme of the materials is water. The materials developed have been tested during one school year in a small rural school whose school garden has been modernised in recent years; the worksheets can be used in all school gardens after minor modifications. At the same time, a pre-test/post-test was used to test the effect of the lessons on the pupils' attitudes towards the school garden and the environment. Modified standardised instruments Inclusion of Nature in Self (INS) and Two Major Environmental Values (2-MEV) were used for data collection. The results obtained show that the lessons implemented had a positive effect on perceived inclusion of the garden in self, but no effect on attitudes towards the environment was demonstrated. What is encouraging is the increased interest in learning in the school garden after the one-year program. Therefore, in agreement with the other authors, we recommend teaching in the school garden and believe that the materials presented will help implement it.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
2533-7556
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
2-14
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—