Co se můžeme dozvědět o přírodě z lidových písní?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F24%3A10487217" target="_blank" >RIV/00216208:11310/24:10487217 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Kt_g6.4iW4" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Kt_g6.4iW4</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2024.2.3" target="_blank" >10.14712/25337556.2024.2.3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Co se můžeme dozvědět o přírodě z lidových písní?
Popis výsledku v původním jazyce
Článek popisuje výukovou aktivitu, která využívá jako zdroj informací o přírodě lidové písně. Žáci ve svém vlastním výzkumu s pomocí textů lidových písní rekonstruují, jaké druhy zvířat a rostlin obklopovaly naše předky. Z didaktického hlediska souvisí popsaný výzkum s ekonaratologií, obsahově se dotýká především etno-biologie. Navržená aktivita má badatelský ráz (strukturovaný, případně nasměrovaný). Její předností je mezioborový charakter, který napomáhá komplexnímu rozvoji žáka. Tematicky propojuje přírodopis (soupis rostlin a zvířat) s hudební výchovou (lidová píseň jako svébytná hudební forma), lehce se dotýká také českého jazyka (lidová slovesnost, nářečí, formování českého odborného názvosloví) a dějepisu (soudobý trend zvaný animal turn). Jejím hlavním cílem je přiblížit žákům dílčí kroky výzkumu a související metodologické pojmy (reprezentativní vzorek, interpretace dat, omezení výzkumu apod.). V druhé rovině aktivita upozorňuje na existenci oborů z pomezí přírodních a společenských věd a představuje uměleckou tvorbu jako potenciální zdroj přírodovědných informací. Aktivita je nenáročná na vybavení, umožňuje řadu obměn (zkrácení, či naopak tematické rozšíření) a je vhodná i pro mladší žáky základní školy
Název v anglickém jazyce
What can we learn about nature from folk songs?
Popis výsledku anglicky
The article deals with an teaching activity which uses folk songs as a source of information about nature. Pupils use lyrics of folk songs to reconstruct which animal and plant species our ancestors were acquainted with: They compile a list of species mentioned there. From a didactic point of view, the designed inquiry is related to econarratology, in terms of content it mainly touches ethnobiology. Depending on teacher's intervention, this inquiry can be either structured, or guided. Pupils' research is interdisciplinary as it interconnects biology (an inventory of species) to music education (folk song as an unique musical form), history (the contemporary trend called animal turn) and Czech language (folk literature, dialects, formation of the Czech scientific nomenclature). Its main goal is to make pupils familiar with partial steps of scientific research and methodological concepts involved (such as representative sample, data interpretation, research limitations, etc.). Moreover, the activity draws attention to disciplines on the boundaries of natural and social sciences and it points out to works of art as a potencial source of information about nature. The activity allows number of variations and it is suitable for elementary school pupils. No special equipment is needed.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
2533-7556
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
26-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—