Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Co se můžeme dozvědět o přírodě z lidových písní?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F24%3A10487217" target="_blank" >RIV/00216208:11310/24:10487217 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Kt_g6.4iW4" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Kt_g6.4iW4</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2024.2.3" target="_blank" >10.14712/25337556.2024.2.3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Co se můžeme dozvědět o přírodě z lidových písní?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek popisuje výukovou aktivitu, která využívá jako zdroj informací o přírodě lidové písně. Žáci ve svém vlastním výzkumu s pomocí textů lidových písní rekonstruují, jaké druhy zvířat a rostlin obklopovaly naše předky. Z didaktického hlediska souvisí popsaný výzkum s ekonaratologií, obsahově se dotýká především etno-biologie. Navržená aktivita má badatelský ráz (strukturovaný, případně nasměrovaný). Její předností je mezioborový charakter, který napomáhá komplexnímu rozvoji žáka. Tematicky propojuje přírodopis (soupis rostlin a zvířat) s hudební výchovou (lidová píseň jako svébytná hudební forma), lehce se dotýká také českého jazyka (lidová slovesnost, nářečí, formování českého odborného názvosloví) a dějepisu (soudobý trend zvaný animal turn). Jejím hlavním cílem je přiblížit žákům dílčí kroky výzkumu a související metodologické pojmy (reprezentativní vzorek, interpretace dat, omezení výzkumu apod.). V druhé rovině aktivita upozorňuje na existenci oborů z pomezí přírodních a společenských věd a představuje uměleckou tvorbu jako potenciální zdroj přírodovědných informací. Aktivita je nenáročná na vybavení, umožňuje řadu obměn (zkrácení, či naopak tematické rozšíření) a je vhodná i pro mladší žáky základní školy

  • Název v anglickém jazyce

    What can we learn about nature from folk songs?

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with an teaching activity which uses folk songs as a source of information about nature. Pupils use lyrics of folk songs to reconstruct which animal and plant species our ancestors were acquainted with: They compile a list of species mentioned there. From a didactic point of view, the designed inquiry is related to econarratology, in terms of content it mainly touches ethnobiology. Depending on teacher&apos;s intervention, this inquiry can be either structured, or guided. Pupils&apos; research is interdisciplinary as it interconnects biology (an inventory of species) to music education (folk song as an unique musical form), history (the contemporary trend called animal turn) and Czech language (folk literature, dialects, formation of the Czech scientific nomenclature). Its main goal is to make pupils familiar with partial steps of scientific research and methodological concepts involved (such as representative sample, data interpretation, research limitations, etc.). Moreover, the activity draws attention to disciplines on the boundaries of natural and social sciences and it points out to works of art as a potencial source of information about nature. The activity allows number of variations and it is suitable for elementary school pupils. No special equipment is needed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

    2533-7556

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    26-32

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus