Víceznačné termíny ve středoškolských přírodovědných předmětech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F24%3A10487220" target="_blank" >RIV/00216208:11310/24:10487220 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=C_cV-Ks---" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=C_cV-Ks---</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.3106" target="_blank" >10.14712/18047106.3106</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Víceznačné termíny ve středoškolských přírodovědných předmětech
Popis výsledku v původním jazyce
Článek pojednává o víceznačných termínech ve středoškolském přírodovědném učivu. Existence homonymních a polysémních termínů působí obtíže v mezioborové komunikaci, ve škole může být zdrojem žákovských miskoncepcí. Článek předkládá soupis jednoslovných víceznačných termínů tak, jak je uvádějí přehledové středoškolské učebnice chemie, biologie a fyziky. Jejich výčet není vzhledem k úzce vymezeným kritériím dlouhý, přesto dokládá rozmanitost víceznačných termínů, a to jak z hlediska jejich původu, tak dotčeného tématu (mezioborová i vnitrooborová víceznačnost). Ačkoli má řada těchto termínů pro středoškolského žáka pouze okrajový význam a jejich záměna je nepravděpodobná, vypovídají o rozšířenosti víceznačnosti v přírodovědné terminologii. Článek proto nabízí doporučení, jak by měl učitel k víceznačné terminologii přistupovat.
Název v anglickém jazyce
Language ambiguity in high school science terminology
Popis výsledku anglicky
The article deals with language ambiguity that appears in high school science terminology. Ambiguous terminology (homonyms and polysemic terms) creates difficulties in interdisciplinary communication, at school it can be a source of students' misconceptions.The article presents a list of one-word ambiguous terms as they are presented in selected high school textbooks (biology, chemistry and physics). The list is (due to strictly defined criteria) not very long, nonetheless, it demonstrates the diversity of ambiguous terms, both in terms of their origin and the topic concerned (cross-discipline and intra-discipline ambiguity). Although many of these terms are marginal for high school students and their confusion is unlikely, the list gives evidence of multivalent ubiquity in scientific terminology. The article therefore offers recommendations on how the teacher should approach ambiguous terminology.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
1804-7106
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
80-95
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—