A computational model of the allocentric and egocentric spatial memory by means of virtual agents, or how simple virtual agents can help to build complex computational models
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F12%3A10127088" target="_blank" >RIV/00216208:11320/12:10127088 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68081740:_____/12:00382110
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.cogsys.2011.09.001" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.cogsys.2011.09.001</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.cogsys.2011.09.001" target="_blank" >10.1016/j.cogsys.2011.09.001</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
A computational model of the allocentric and egocentric spatial memory by means of virtual agents, or how simple virtual agents can help to build complex computational models
Popis výsledku v původním jazyce
The ability to acquire, remember and use information about locations of objects in one's proximal surrounding is a fundamental aspect of human spatial cognition. In this paper, we present a computational model of this ability. The model provides a possible explanation of contradictory results from experimental psychology related to this ability, namely explanation of why some experiments have reproduced the so-called "disorientation effect" while others have failed to do so. Additionally, in contrast toother computational models of various aspects of spatial cognition, our model is integrated within an intelligent virtual agent. Thus, on a more general level, this paper also demonstrates that it is possible to use intelligent virtual agents as a powerful research tool in computational cognitive sciences.
Název v anglickém jazyce
A computational model of the allocentric and egocentric spatial memory by means of virtual agents, or how simple virtual agents can help to build complex computational models
Popis výsledku anglicky
The ability to acquire, remember and use information about locations of objects in one's proximal surrounding is a fundamental aspect of human spatial cognition. In this paper, we present a computational model of this ability. The model provides a possible explanation of contradictory results from experimental psychology related to this ability, namely explanation of why some experiments have reproduced the so-called "disorientation effect" while others have failed to do so. Additionally, in contrast toother computational models of various aspects of spatial cognition, our model is integrated within an intelligent virtual agent. Thus, on a more general level, this paper also demonstrates that it is possible to use intelligent virtual agents as a powerful research tool in computational cognitive sciences.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Cognitive Systems Research
ISSN
1389-0417
e-ISSN
—
Svazek periodika
17-18
Číslo periodika v rámci svazku
JUL-AUG
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
1-24
Kód UT WoS článku
000301289500001
EID výsledku v databázi Scopus
—