Překlady v kombinatorice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F15%3A10315832" target="_blank" >RIV/00216208:11320/15:10315832 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Překlady v kombinatorice
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje několik úloh z připravovaného výukového materiálu o stře-do-školské kombinatorice. Jeho snahou je rozvíjet kombinatorické myšlení pomocí úloh, které jsou žákům předkládány dříve než výklad teorie a zavedení pojmů. Článek se zaměřuje na hledání vnitřních souvislostí mezi úlohami, jejichž zadání jsou různá, avšak skrývá se v nich stejná kombinatorická myšlenka. Jde vlastně o "překlad" jedné úlohy na druhou. Pomocí překladů ukazujeme například, proč se v Pascalově trojúhelníku objevují kombinační čísla, kombinatorický důkaz binomické věty, nebo jak spočítat součet $1^2+2^2+ldots+n^2$. A to vše se děje v podstatě "bez počítání".
Název v anglickém jazyce
Translations in Combinatorics
Popis výsledku anglicky
The article exhibits several problems from a currently developed teaching material on high-school combinatorics. Its philosophy is to enhance combinatorial thinking by giving problems prior to explaining the concepts and introducing the terminology. The article focuses on searching for an underlying theme between problems with different wordings but the same combinatorial idea. We essentially "translate" one problem to another. We use translations to show why binomial coefficients appear in Pascal's triangle, to give a combinatorial proof of the Binomial Theorem, or to compute the sum $1^2+2^2+ldots+n^2$. All that with virtually no "computation" involved.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů