Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Překlady v kombinatorice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F15%3A10315832" target="_blank" >RIV/00216208:11320/15:10315832 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Překlady v kombinatorice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek představuje několik úloh z připravovaného výukového materiálu o stře-do-školské kombinatorice. Jeho snahou je rozvíjet kombinatorické myšlení pomocí úloh, které jsou žákům předkládány dříve než výklad teorie a zavedení pojmů. Článek se zaměřuje na hledání vnitřních souvislostí mezi úlohami, jejichž zadání jsou různá, avšak skrývá se v nich stejná kombinatorická myšlenka. Jde vlastně o &quot;překlad&quot; jedné úlohy na druhou. Pomocí překladů ukazujeme například, proč se v Pascalově trojúhelníku objevují kombinační čísla, kombinatorický důkaz binomické věty, nebo jak spočítat součet $1^2+2^2+ldots+n^2$. A to vše se děje v podstatě &quot;bez počítání&quot;.

  • Název v anglickém jazyce

    Translations in Combinatorics

  • Popis výsledku anglicky

    The article exhibits several problems from a currently developed teaching material on high-school combinatorics. Its philosophy is to enhance combinatorial thinking by giving problems prior to explaining the concepts and introducing the terminology. The article focuses on searching for an underlying theme between problems with different wordings but the same combinatorial idea. We essentially &quot;translate&quot; one problem to another. We use translations to show why binomial coefficients appear in Pascal&apos;s triangle, to give a combinatorial proof of the Binomial Theorem, or to compute the sum $1^2+2^2+ldots+n^2$. All that with virtually no &quot;computation&quot; involved.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů