Umělá inteligence jako téma výuky na gymnáziu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F16%3A10324311" target="_blank" >RIV/00216208:11320/16:10324311 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://didactig.fp.tul.cz/images/vystupy/2016/DidactIG2016_sbornik.pdf" target="_blank" >http://didactig.fp.tul.cz/images/vystupy/2016/DidactIG2016_sbornik.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Umělá inteligence jako téma výuky na gymnáziu
Popis výsledku v původním jazyce
V rámci hledání obsahu výuky informatiky pro základní a střední školy je na místě se dívat i mimo tradiční oblasti (jako jsou např. algoritmizace, programování, reprezentace informací). Jinak bychom mohli přijít o témata, o nichž by měl v rámci všeobecného vzdělání každý vědět, přestože třeba nepatří do úvodních kurzů na vysokých školách. Jedním z takových témat je umělá inteligence. V odborném vzdělání je pojímána převážně z technického hlediska, studenti se učí, jak řešit problémy pomocí moderních technik. To pro jednotlivce mimo obor není příliš zajímavé. Na druhé straně se jeví jako podstatné dostat ve škole šanci zamyslet se nad možnostmi dalšího vývoje umělé inteligence a jeho důsledcích, a to na základě faktů, nikoliv vědecko-fantastické umělecké tvorby. V příspěvku navrhneme a zdůvodníme vzdělávací cíle pro téma umělá inteligence na úrovni gymnázia. Dále ukážeme souvislosti s učivem informatiky i stávajících vzdělávacích oblastí. Na konci příspěvku naznačíme možné pojetí umělé inteligence ve výuce prostřednictvím několika příkladů konkrétních aktivit.
Název v anglickém jazyce
Artificial Intelligence as a Subject Matter at Grammar Schools
Popis výsledku anglicky
We propose to go beyond traditional areas (such as algorithms, programming, information representation) when defining the curricula for elementary and grammar school computer science. We could miss a topic, with which everyone should be familiar, even though it does not belong into an introductory computer science course. One such topic is artificial intelligence. Universities approach it mostly from the technical point of view, students learn to solve problems using contemporary techniques. That is not very interesting from individuals outside the field. However it seems beneficial to get the chance at school to contemplate the possibilities of future developments of artificial intelligence and its consequences, and to do it based on facts instead of sci-fi production. In this paper we propose the educational goals for artificial intelligence in general secondary education. We show the connections with the more traditional computer science content and other educational areas. Finally we describe a few particular educational activities to show the feasibility of artificial intelligence in general education.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
DidactIG 2016 | sborník příspěvků
ISBN
978-80-7494-189-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
40-46
Název nakladatele
Technická univerzita v Liberci
Místo vydání
Liberec
Místo konání akce
Liberec
Datum konání akce
2. 2. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—