Maximum efficiency of low-dissipation heat engines at arbitrary power
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F16%3A10332054" target="_blank" >RIV/00216208:11320/16:10332054 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1088/1742-5468/2016/07/073204" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1088/1742-5468/2016/07/073204</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1088/1742-5468/2016/07/073204" target="_blank" >10.1088/1742-5468/2016/07/073204</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Maximum efficiency of low-dissipation heat engines at arbitrary power
Popis výsledku v původním jazyce
We investigate maximum efficiency at a given power for low-dissipation heat engines. Close to maximum power, the maximum gain in efficiency scales as a square root of relative loss in power and this scaling is universal for a broad class of systems. For low-dissipation engines, we calculate the maximum gain in efficiency for an arbitrary fixed power. We show that engines working close to maximum power can operate at considerably larger efficiency compared to the efficiency at maximum power. Furthermore, we introduce universal bounds on maximum efficiency at a given power for lowdissipation heat engines. These bounds represent direct generalization of the bounds on efficiency at maximum power obtained by Esposito et al (2010 Phys. Rev. Lett. 105 150603). We derive the bounds analytically in the regime close to maximum power and for small power values. For the intermediate regime we present strong numerical evidence for the validity of the bounds.
Název v anglickém jazyce
Maximum efficiency of low-dissipation heat engines at arbitrary power
Popis výsledku anglicky
We investigate maximum efficiency at a given power for low-dissipation heat engines. Close to maximum power, the maximum gain in efficiency scales as a square root of relative loss in power and this scaling is universal for a broad class of systems. For low-dissipation engines, we calculate the maximum gain in efficiency for an arbitrary fixed power. We show that engines working close to maximum power can operate at considerably larger efficiency compared to the efficiency at maximum power. Furthermore, we introduce universal bounds on maximum efficiency at a given power for lowdissipation heat engines. These bounds represent direct generalization of the bounds on efficiency at maximum power obtained by Esposito et al (2010 Phys. Rev. Lett. 105 150603). We derive the bounds analytically in the regime close to maximum power and for small power values. For the intermediate regime we present strong numerical evidence for the validity of the bounds.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BE - Teoretická fyzika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Statistical Mechanics: Theory and Experiment
ISSN
1742-5468
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
July
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000381379800011
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85014428851