Síly působící na matematické kyvadlo na 7 + 1 způsob
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F16%3A10332803" target="_blank" >RIV/00216208:11320/16:10332803 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/283" target="_blank" >http://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/283</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Síly působící na matematické kyvadlo na 7 + 1 způsob
Popis výsledku v původním jazyce
V článku je prezentován alternativní způsob, jak zobrazit síly působící na závaží matematického kyvadla. Důvodem je fakt, že české středoškolské učebnice fyziky téma matematického kyvadla zpracovávají, ale zároveň jsou v jeho silových diagramech zobrazovány různé síly různým způsobem. Jako metoda sběru dat byla použita analýza tištěných učebnic a dalších textů obdobného charakteru, které jsou v České republice využívány. Z metodologického hlediska byl použit kvalitativní přístup a metodou sběru dat je analýza učebnic. Během ní bylo identifikováno několik typů diagramů. V žádném z nich se ovšem neobjevuje výsledná síla působící na závaží kyvadla v obecné poloze. Čtenářům je nabídnut alternativní způsob, jak zobrazit působící síly: Pokud známe vlastnosti pohybu závaží, můžeme určit výsledné zrychlení a tím také směr výsledné síly. Tu je potom vhodné rozložit do složek, z nichž tečná složka je rozhodující pro popis pohybu kyvadla při malých výchylkách.
Název v anglickém jazyce
Forces acting on a simple pendulum - 7 + 1 ways
Popis výsledku anglicky
We present an alternative way to think about forces acting on a simple pendulum and how to depict them in this paper. The starting point is an analysis of free-body diagrams in Czech physics textbooks. Among other problematic characteristics of the free-body diagrams, there is no depiction of the resultant force acting on the pendulum bob. The alternative way to think about acting forces and to depict them is provided in detail here.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Matematika - fyzika - informatika
ISSN
1210-1761
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
266-276
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—