Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Žákovské koncepty trojúhelníku na začátku druhého stupně vzdělávání

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F19%3A10397340" target="_blank" >RIV/00216208:11320/19:10397340 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vE35J.AJpt" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vE35J.AJpt</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.1211" target="_blank" >10.14712/18047106.1211</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Žákovské koncepty trojúhelníku na začátku druhého stupně vzdělávání

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se věnuje porozumění pojmům trojúhelník a obdélník u žáků na začátku 2. stupně vzdělávání. Prostřednictvím testu byly zadány úlohy, v nichž žáci měli rozhodnout, zda vyznačené body (vnější, vnitřní, na stranách, vrcholy) náleží trojúhelníku, respektive obdélníku. Dále bylo zkoumáno, jak žáci určí počet společných bodů trojúhelníku a přímky v různých vzájemných polohách. Testování proběhlo u 505 žáků 6. ročníků základních škol a prim osmiletých gymnázií. Jednotlivé odpovědi byly kódovány a podrobeny statistické analýze. Možné příčiny žákovských odpovědí byly následně prověřeny v rámci polostrukturovaných rozhovorů s dalšími 20 žáky. Testování předcházela analýza několika řad učebnic pro první stupeň, z níž vyplynulo, že koncept trojúhelníku i obdélníku prochází vývojem od hmotných modelů (vystřihovaných) přes vhodné abstraktní modely (vybarvené) až po redukci útvaru na pouhou hranici, což může podpořit miskoncepce pojmů trojúhelník a obdélník. Zjistili jsme, že adekvátní koncept trojúhelníku, respektive obdélníku, se vyskytuje přibližně u poloviny sledovaných žáků, přičemž mezi dívkami a chlapci nejsou podstatné rozdíly. Nejčastějším problémem bylo, že žáci redukovali trojúhelník pouze na jeho hranici. V závěru upozorňujeme na možné důsledky této miskoncepce (obsah - obvod, porozumění tělesům) a předkládáme některá doporučení, která by mohla vést k nápravě.

  • Název v anglickém jazyce

    Pupils' concepts of the triangle at the beginning of lower secondary school

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with pupils&apos; understanding of concepts of the triangle and the rectangle at the beginning of lower secondary school. Through the test, tasks were assigned in which pupils had to decide whether the marked points (external, internal, on the sides, vertices) belong to a triangle or rectangle respectively. Also investigated was how pupils determine the number of common points of the triangle and lines in different positions. In total, 505 pupils of the 6th grade of lower secondary schools took part in our testing. The individual responses were coded and subjected to statistical analysis. Possible causes of pupils&apos; responses were subsequently investigated in semi-structured interviews with another 20 pupils. Testing was preceded by the analysis of several textbook series for the elementary school, which showed that the concept of the triangle and the rectangle proceeds from material models (cut out) through appropriate abstract patterns (coloured) to the reduction of figures to their boundary, which can support misconceptions of triangles and rectangles. We found that approximately only half of the pupils have an adequate concept of the triangle or rectangle; there are no significant differences between girls and boys. The most common problem was that pupils reduced the triangle only to its boundary. In conclusion, we draw attention to the possible consequences of this misconception (area-perimeter, understanding polyhedra) and make some recommendations that could lead to correction.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia in educatione

  • ISSN

    1804-7106

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    68-89

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus