Žákovské koncepty trojúhelníku na začátku druhého stupně vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F19%3A10397340" target="_blank" >RIV/00216208:11320/19:10397340 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vE35J.AJpt" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vE35J.AJpt</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.1211" target="_blank" >10.14712/18047106.1211</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Žákovské koncepty trojúhelníku na začátku druhého stupně vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se věnuje porozumění pojmům trojúhelník a obdélník u žáků na začátku 2. stupně vzdělávání. Prostřednictvím testu byly zadány úlohy, v nichž žáci měli rozhodnout, zda vyznačené body (vnější, vnitřní, na stranách, vrcholy) náleží trojúhelníku, respektive obdélníku. Dále bylo zkoumáno, jak žáci určí počet společných bodů trojúhelníku a přímky v různých vzájemných polohách. Testování proběhlo u 505 žáků 6. ročníků základních škol a prim osmiletých gymnázií. Jednotlivé odpovědi byly kódovány a podrobeny statistické analýze. Možné příčiny žákovských odpovědí byly následně prověřeny v rámci polostrukturovaných rozhovorů s dalšími 20 žáky. Testování předcházela analýza několika řad učebnic pro první stupeň, z níž vyplynulo, že koncept trojúhelníku i obdélníku prochází vývojem od hmotných modelů (vystřihovaných) přes vhodné abstraktní modely (vybarvené) až po redukci útvaru na pouhou hranici, což může podpořit miskoncepce pojmů trojúhelník a obdélník. Zjistili jsme, že adekvátní koncept trojúhelníku, respektive obdélníku, se vyskytuje přibližně u poloviny sledovaných žáků, přičemž mezi dívkami a chlapci nejsou podstatné rozdíly. Nejčastějším problémem bylo, že žáci redukovali trojúhelník pouze na jeho hranici. V závěru upozorňujeme na možné důsledky této miskoncepce (obsah - obvod, porozumění tělesům) a předkládáme některá doporučení, která by mohla vést k nápravě.
Název v anglickém jazyce
Pupils' concepts of the triangle at the beginning of lower secondary school
Popis výsledku anglicky
The article deals with pupils' understanding of concepts of the triangle and the rectangle at the beginning of lower secondary school. Through the test, tasks were assigned in which pupils had to decide whether the marked points (external, internal, on the sides, vertices) belong to a triangle or rectangle respectively. Also investigated was how pupils determine the number of common points of the triangle and lines in different positions. In total, 505 pupils of the 6th grade of lower secondary schools took part in our testing. The individual responses were coded and subjected to statistical analysis. Possible causes of pupils' responses were subsequently investigated in semi-structured interviews with another 20 pupils. Testing was preceded by the analysis of several textbook series for the elementary school, which showed that the concept of the triangle and the rectangle proceeds from material models (cut out) through appropriate abstract patterns (coloured) to the reduction of figures to their boundary, which can support misconceptions of triangles and rectangles. We found that approximately only half of the pupils have an adequate concept of the triangle or rectangle; there are no significant differences between girls and boys. The most common problem was that pupils reduced the triangle only to its boundary. In conclusion, we draw attention to the possible consequences of this misconception (area-perimeter, understanding polyhedra) and make some recommendations that could lead to correction.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
68-89
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—