Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pohled učitelů na obtížnost vybraných environmentálních fenoménů v učebnicích pro základní školy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F18%3A43893864" target="_blank" >RIV/44555601:13430/18:43893864 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ojs.cuni.cz/scied/article/view/1012/535" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/scied/article/view/1012/535</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pohled učitelů na obtížnost vybraných environmentálních fenoménů v učebnicích pro základní školy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zaměřuje na identifikaci environmentálních fenoménů (pojmů), které mohoupředstavovat problém při začleňování do vědomostních struktur žáků základní školy. Nazákladěpřítomnostitěchtofenoménůvkurikulárníchdokumentech,zejménavučebnicích,většiny ročníků základní školy jich bylo vybráno dle předem stanovených kritérií rovnýchdvacet. Fenomény spadají do oblasti EV vzdělávání; objevují se v kurikulu 1. i 2. stupně ZŠ;byly konzultovány s metodiky a pedagogy; patří buď mezi klíčové fenomény EV vzdělávání, nebo u nich lze předvídat potíže v pochopení; lze mezi nimi najít souvislosti.Prezentujeme pohled začínajících i zkušených učitelů (N= 60) obou stupňů ZŠ na tyto fenomény,a to z hlediska jejich obtížnosti pro žáky a z hlediska vzniku případných miskoncepcí. Respondenti se ke každému fenoménu vyjadřovali na pětistupňové Likertově škále a také případně slovně. Pro srovnání učitelů prvního a druhého stupně byl u každého sečten počet bodů udělených jednotlivým fenoménům, výsledný součet charakterizoval konstrukt &quot;vnímání obtížnosti fenoménů tím kterým učitelem. Reliabilita výzkumného nástroje byla dostačující (alfa=0,89). Byl prokázán slabý vliv délky praxe učitelů na sledovaný konstrukt (r=0,32,p&lt;0,001). Rozdíl ve vnímání sledovaných fenoménů mezi učiteli prvního a druhého stupně se prokázat nepodařilo(p=0,19). Výsledná analýza pak rozděluje fenomény na snadno pochopitelné, průměrně pochopitelné, a obtížně pochopitelné a srovnává výsledky s jinými výzkumy. Jsou diskutovány možné důvody pro výběr těchto fenoménů pedagogy a naznačeny další směry výzkumu řešené problematiky

  • Název v anglickém jazyce

    Teachers' View of the Difficulty of Selected Environmental Concepts in Primary School Textbooks

  • Popis výsledku anglicky

    The article seeks to identify those environmental concepts which may pose a problem when being integrated into the knowledge structures of elementary school pupils. Based on the presence of these concepts in curriculum documents, especially in textbooks, of 1 most of the primary and lower-secondary school grades,20 were selected according to pre-determined criteria.The concepts fall into the area of environmental education (EE); they appear in primary and lower-secondary school curricula; they had been consulted with both methodologists and educators; they are either among the key concepts of environmental education, or difficulties in understanding them can be anticipated; connections can be found between them. We present the assessment of these concepts as they areperceived by both beginning and experienced teachers (N= 60) of both primary and lower-secondary school levels, in terms of their difficulty for pupils and possible misconceptions. The respondents evaluated each concept on the five-level Likert scale and also verbally. When comparing the responses of the primary and lower-secondary teachers, the number of points attributed to each individual concept was summedup,with the resulting sum characterizing the construct of the &quot;perception of the difficulty of the concept&quot; by an individual teacher. The reliability of the research tool was sufficient (?=0.89). The study established that the length of the teachers&apos; practice only had a minor influence on the studied construct (r=0.32,p&lt;0.001). The difference in the perception of the researched concepts among the primary and lower-secondary teachers was not proven (p=0.19). The final analysis then taxonomizes the concepts into three categories, the easily understandable, understandable and difficult to understand, and compares the results with other relevant research. The article also discusses possible reasons why the teachers might have chosen the particular concepts,and outlines other research directions related to this issue.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia in educatione

  • ISSN

    1804-7106

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    1-23

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus