Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Physics at Lower Secondary Schools: Comparison between the Czech Republic,Estonia, Poland and Slovenia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F19%3A10402180" target="_blank" >RIV/00216208:11320/19:10402180 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GSszTGKsK" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GSszTGKsK</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18047106.1238" target="_blank" >10.14712/18047106.1238</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Physics at Lower Secondary Schools: Comparison between the Czech Republic,Estonia, Poland and Slovenia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Results of the worldwide PISA study in science performance from past years (2009, 2012 and 2015) show that Czech pupils are placed in the OECD average, whereas some countries with similar cultural and historical background are statistically significantly above it as well as above the results of the Czech Republic. As an example, Estonia, Poland and Slovenia belong to these countries and therefore they were chosen for the presented comparative study. The study focuses on comparison of national curricula of these countries, especially on fundamental aspects important for physics education at lower secondary schools. The study highlights the comparison of teaching content and learning outcomes in physics, interdisciplinary education and cross-curricula subjects, educational methods and assessment and field-specific key competences. One of the most evident differences that this study has detected is in the level of autonomy that the curricular documents give schools in deciding what the learning process will look like. This result as well as other findings will be discussed in the paper.

  • Název v anglickém jazyce

    Physics at Lower Secondary Schools: Comparison between the Czech Republic,Estonia, Poland and Slovenia

  • Popis výsledku anglicky

    Results of the worldwide PISA study in science performance from past years (2009, 2012 and 2015) show that Czech pupils are placed in the OECD average, whereas some countries with similar cultural and historical background are statistically significantly above it as well as above the results of the Czech Republic. As an example, Estonia, Poland and Slovenia belong to these countries and therefore they were chosen for the presented comparative study. The study focuses on comparison of national curricula of these countries, especially on fundamental aspects important for physics education at lower secondary schools. The study highlights the comparison of teaching content and learning outcomes in physics, interdisciplinary education and cross-curricula subjects, educational methods and assessment and field-specific key competences. One of the most evident differences that this study has detected is in the level of autonomy that the curricular documents give schools in deciding what the learning process will look like. This result as well as other findings will be discussed in the paper.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientia in educatione

  • ISSN

    1804-7106

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    33-49

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus