Syntactic Complexity of Academic Text: A Corpus Study of Written Production by Learners of English with Russian L1 in Comparison with Expert Texts of English Authors
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F20%3A10426999" target="_blank" >RIV/00216208:11320/20:10426999 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://history.rsuh.ru/jour/article/view/873" target="_blank" >https://history.rsuh.ru/jour/article/view/873</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
ruština
Název v původním jazyce
Sintaksičeskaja složnost akademičeskogo teksta: korpusnoe issledovanie rabot russkojazyčnych studentov, izučajuščich anglijskij jazyk, v sravnenii s tekstami professionalnych avtorov
Popis výsledku v původním jazyce
V state analizirujutsja dannye polučenija avtomatizi- rovannoj ocenki sintaksičeskoj složnosti akademičeskogo teksta na baze razmečennych časterečnoj razmetkoj udovletvorjajuščich trebovanijam sravnivaemosti korpusov dvuch ekspertnych i dvuch učebnych - v dvuch te- matičeskich oblastjach. Issledovanie provodilos s ispolzovaniem dvuch različnych kompjuternych instrumentov - parsera UDPipe i kompleksa programm AntConc. Byli sdelany sledujuščie vyvody: ekspertnye aka- demičeskie teksty pokazyvajut vysokuju klauzalnuju i frazovuju slož- nost, uroven kotoroj vyše v tekstach po menedžmentu, neželi po ekono- mike. Po sravneniju s tekstami studentov klauzalnaja složnost tekstov professionalov suščestvenno vyše, v to vremja kak parametry frazovoj složnosti byli počti odnogo urovnja ili daže neznačitelno niže, čem u studentov. Naibolee značimye različija nabljudajutsja v upotreblenii genitivov s predlogom of, normalizovannaja častotnost kotorych v učeb- nych korpusach prevyšaet onuju v professionalnych statjach primerno v 1,7 raz v obeich oblastjach. Rezultaty protivorečat vyvodam predyduščich issledovanij o tom, čto s povyšeniem urovnja vladeni jazykom klauzal- naja složnost snižaetsja, a frazovaja rastet.
Název v anglickém jazyce
Syntactic Complexity of Academic Text: A Corpus Study of Written Production by Learners of English with Russian L1 in Comparison with Expert Texts of English Authors
Popis výsledku anglicky
The paper analyses data of automated evaluation of syntactical complexity of scholarly texts from four comparable corpora - two of expert texts and two of learner texts - in two subject areas. The research applied two different computer tools - UDPipe parser and AntConc set of programs. The following conclusions were made: - Expert scholarly texts demonstrated high clausal and phrasal complexity, and its level was higher in Business Studies than in Economics. - Clausal complexity in expert texts was much higher than in student texts, while phrasal complexity was at about the same level as, or even slightly lower than that of students. The largest difference was attested for genitive construction with preposition of, which was 1.7 times as frequent in student texts in both subject areas as in expert texts. The results contradict the conclusion of the prior research that with the growth in proficiency clausal complexity decreases, while phrasal complexity grows.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
—
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů