Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

My friend's true self: Children's concept of personal identity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F21%3A10424070" target="_blank" >RIV/00216208:11320/21:10424070 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11310/21:10424070

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aC2Wp5AzM-" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aC2Wp5AzM-</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/09515089.2020.1860209" target="_blank" >10.1080/09515089.2020.1860209</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    My friend's true self: Children's concept of personal identity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Our study explores the folk concept of personal identity in the developmental context. Two hundred and seventeen Czech children participated in an interview study based on a hypothetical scenario about a sudden change in their friend, someone they know, or some other unspecified person. The children were asked to judge to what extent particular changes (from six categories of traits) would change the identity core of their friend or some other person on a seven-point scale. We introduced both positive and negative versions of the changes. Our data suggest that children considered moral traits connected to interpersonal relationships crucial for preserving personal identity. Memory connected to personal experiences also scored highly. On the other hand, a change in physical appearance seemed to have the least important impact on personal identity. Negative changes turned out to have a significantly greater impact than positive changes in all categories, except the physical. Possible effects of scenario and the participants&apos; age and sex were further explored. We discuss the possible causes of the effect of negative moral change and the role of social dimension in the development of the concept of personal identity.

  • Název v anglickém jazyce

    My friend's true self: Children's concept of personal identity

  • Popis výsledku anglicky

    Our study explores the folk concept of personal identity in the developmental context. Two hundred and seventeen Czech children participated in an interview study based on a hypothetical scenario about a sudden change in their friend, someone they know, or some other unspecified person. The children were asked to judge to what extent particular changes (from six categories of traits) would change the identity core of their friend or some other person on a seven-point scale. We introduced both positive and negative versions of the changes. Our data suggest that children considered moral traits connected to interpersonal relationships crucial for preserving personal identity. Memory connected to personal experiences also scored highly. On the other hand, a change in physical appearance seemed to have the least important impact on personal identity. Negative changes turned out to have a significantly greater impact than positive changes in all categories, except the physical. Possible effects of scenario and the participants&apos; age and sex were further explored. We discuss the possible causes of the effect of negative moral change and the role of social dimension in the development of the concept of personal identity.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Philosophical Psychology

  • ISSN

    0951-5089

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    34

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    47-75

  • Kód UT WoS článku

    000618647000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85100943110