Reflexe výuky a její kvality: smíšený výzkum výuky učitelů fyziky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F22%3A10455366" target="_blank" >RIV/00216208:11320/22:10455366 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://capv.cz/wp-content/uploads/2022/12/Inspirace-pro-vyzkum-nahlednuti-do-metodologie-pedagogiky-2.pdf" target="_blank" >https://capv.cz/wp-content/uploads/2022/12/Inspirace-pro-vyzkum-nahlednuti-do-metodologie-pedagogiky-2.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Reflexe výuky a její kvality: smíšený výzkum výuky učitelů fyziky
Popis výsledku v původním jazyce
Tato kapitola prezentuje čtyři výzkumy, jejichž strategickým cílem je přispět ke zkoumání kvality výuky a prohloubit tak zejména porozumění kontextu kvality výuky. Jedná se konkrétně o: (i) výzkum kvality výuky začínajících učitelů fyziky, (ii) longitudinální výzkum kvality výuky fyziky (po osmi letech), (iii) výzkum výuky vedené učiteli fyziky, jejichž studenti pokračují ve studiu na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy, (iv) porovnání autoevaluace výuky vybraných učitelů fyziky a hodnocení zacvičeným nezávislým pozorovatelem. Z metodologického hlediska byl k řešení výzkumných problémů použit smíšený přístup. Základním výzkumným plánem byla případová studie. V kvantitativní části výzkumů bylo jako metoda sběru dat využito pozorování výuky, v kvalitativní části pak polostrukturované rozhovory s učiteli. K pozorování byl využit výzkumný nástroj ZAKVAF, který umožňuje zejména předem strukturovanou reflexi výuky fyziky.V této kapitole jsou kromě metodologie a výsledků provedených výzkumů uvedeny také implikace pro metodologii obdobných pedagogických výzkumů a další implikace. Realizované výzkumy sice spadají do oblasti didaktiky fyziky, nicméně nástroj a metodologie provedených výzkumů mohou být inspirací pro další oborové didaktiky a další pedagogické obory.
Název v anglickém jazyce
Reflection of teaching and its quality: mixed method research of teaching led by physics teachers
Popis výsledku anglicky
The strategic goal of the presented research is to contribute to the search for quality of teaching and to deepen the understanding of the context of the teaching quality. The research questions were posed as follows: What are the parameters of quality that are typical of teaching of selected novice teachers? Which factors influence the teaching quality of the selected novice teachers? Have the parameters of the quality of physics teaching changed after eight years? Which parameters of quality are typical of teaching led by teachers whose students continue their study at the Faculty of Mathematics and Physics, Charles University? Does the self-evaluation of teaching by selected teachers differ from evaluation by a trained independent observer? To answer these questions, a mixed method research design was used. A case study was chosen as the basic research plan. An ex-post facto research was chosen as the design of the quantitative part of the research, and the data was collected using pedagogical observation. Regarding the qualitative part, the data was acquired using semi-structured interviews. The standardised instrument ZAKVAF was used for observation.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Inspirace pro výzkum: nahlédnutí do metodologie pedagogiky
ISBN
978-80-7392-387-7
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
153-164
Počet stran knihy
200
Název nakladatele
Česká asociace pedagogického výzkumu
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—