Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The role of topology in the construction of students' optimization schema for two-variable functions

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F23%3A10475799" target="_blank" >RIV/00216208:11320/23:10475799 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=m7nT8MUOgQ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=m7nT8MUOgQ</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jmathb.2023.101106" target="_blank" >10.1016/j.jmathb.2023.101106</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The role of topology in the construction of students' optimization schema for two-variable functions

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study uses Action-Process-Object-Schema theory (APOS) to examine students&apos; understanding of two-variable function optimization. A genetic decomposition (GD) based on the notion of Schema is proposed. This is a conjecture of mental structures and relations that students may construct to understand the optimization of these functions. The GD was tested with semi-structured interviews with eleven students who had just finished an introductory multivariable calculus course. Results show that giving explicit attention during instruction to the topological structure of the domain of the function to be optimized and the use of GD-based activities was effective in promoting students&apos; understanding of two-variable function optimization. On the theoretical side, the study contributes to a better understanding of the APOS notions of Schema, Schema-triad, and types of relations between Schema components that have not been used extensively in the literature and that proved to be a powerful tool to model students&apos; learning.

  • Název v anglickém jazyce

    The role of topology in the construction of students' optimization schema for two-variable functions

  • Popis výsledku anglicky

    This study uses Action-Process-Object-Schema theory (APOS) to examine students&apos; understanding of two-variable function optimization. A genetic decomposition (GD) based on the notion of Schema is proposed. This is a conjecture of mental structures and relations that students may construct to understand the optimization of these functions. The GD was tested with semi-structured interviews with eleven students who had just finished an introductory multivariable calculus course. Results show that giving explicit attention during instruction to the topological structure of the domain of the function to be optimized and the use of GD-based activities was effective in promoting students&apos; understanding of two-variable function optimization. On the theoretical side, the study contributes to a better understanding of the APOS notions of Schema, Schema-triad, and types of relations between Schema components that have not been used extensively in the literature and that proved to be a powerful tool to model students&apos; learning.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Mathematical Behavior

  • ISSN

    0732-3123

  • e-ISSN

    1873-8028

  • Svazek periodika

    2023

  • Číslo periodika v rámci svazku

    0732-3123

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    1-20

  • Kód UT WoS článku

    001128643100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85178162946