Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Reading text aloud benefits memory but not comprehension

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F23%3A4HH7SD72" target="_blank" >RIV/00216208:11320/23:4HH7SD72 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85164735555&doi=10.3758%2fs13421-023-01442-2&partnerID=40&md5=fcbb1f52665f78ccf8b1b449b200e4df" target="_blank" >https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85164735555&doi=10.3758%2fs13421-023-01442-2&partnerID=40&md5=fcbb1f52665f78ccf8b1b449b200e4df</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3758/s13421-023-01442-2" target="_blank" >10.3758/s13421-023-01442-2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Reading text aloud benefits memory but not comprehension

  • Popis výsledku v původním jazyce

    "The production effect—that reading aloud leads to better memory than does reading silently—has been defined narrowly with reference to memory; it has been explored largely using word lists as the material to be read and remembered. But might the benefit of production extend beyond memory and beyond individual words? In a series of four experiments, passages from reading comprehension tests served as the study material. Participants read some passages aloud and others silently. After each passage, they completed multiple-choice questions about that passage. Separating the multiple-choice questions into memory-focused versus comprehension-focused questions, we observed a consistent production benefit only for the memory-focused questions. Production clearly improves memory for text, not just for individual words, and also extends to multiple-choice testing. The overall pattern of findings fits with the distinctiveness account of production—that information read aloud stands out at study and at test from information read silently. Only when the tested information is a very close match to the studied information, as is the case for memory questions but not for comprehension questions, does production improve accuracy. © 2023, The Psychonomic Society, Inc."

  • Název v anglickém jazyce

    Reading text aloud benefits memory but not comprehension

  • Popis výsledku anglicky

    "The production effect—that reading aloud leads to better memory than does reading silently—has been defined narrowly with reference to memory; it has been explored largely using word lists as the material to be read and remembered. But might the benefit of production extend beyond memory and beyond individual words? In a series of four experiments, passages from reading comprehension tests served as the study material. Participants read some passages aloud and others silently. After each passage, they completed multiple-choice questions about that passage. Separating the multiple-choice questions into memory-focused versus comprehension-focused questions, we observed a consistent production benefit only for the memory-focused questions. Production clearly improves memory for text, not just for individual words, and also extends to multiple-choice testing. The overall pattern of findings fits with the distinctiveness account of production—that information read aloud stands out at study and at test from information read silently. Only when the tested information is a very close match to the studied information, as is the case for memory questions but not for comprehension questions, does production improve accuracy. © 2023, The Psychonomic Society, Inc."

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    "Memory and Cognition"

  • ISSN

    0090-502X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    ""

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2023

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    1-16

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85164735555