Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Porozumění čtenému a jeho prekurzory, dílčí studie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10318968" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10318968 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Porozumění čtenému a jeho prekurzory, dílčí studie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato studie předkládá analýzu vývojových předpokladů dovednosti porozumění čtenému. Na vzorku 351 dětí druhých až čtvrtých ročníků nejprve analyzuje strukturu a vzájemné vztahy vybraných jazykových a čtenářských dovedností (neverbální inteligence, čteníslov, čtení pseudoslov, rychlé jmenování, porozumění slyšenému, slovní zásoba a porozumění jazyku) a následně testuje prediktivní model vývoje porozumění čtenému pro druhé pololetí prvního stupně základní školy. Prediktivní model je testován pro dvě odlišné zkoušky porozumění čtenému: 1) pro porozumění na úrovni vět (hodnocení s užitím testu Čtení s porozuměním, Caravolas & Volín, 2005) a 2) pro kontextuální porozumění v nově vytvořené zkoušce hlasitého čtení Krmení králíků (Kucharská & Mrázková, in Kucharská et al., 2014). Výsledky studie ukazují, že dovednost porozumění čtenému hodnocená testem doplňováním vět je stejným dílem predikována výkony dítěte v oblasti dekódování (rychlého čtení slov a pseudoslov) a v testu morfo-syntaktický

  • Název v anglickém jazyce

    Reading comprehension and its precursors, a partial study

  • Popis výsledku anglicky

    This chapter presents a results from a study of reading comprehension skills in Czech primary school children aged approx. 7 - 9 years. 351 children participated in the study, where we tested theoretical model of skills predicting reading comprehension skill. This theoretical model was based on probably the only existing previous study assessing reading comprehension in Czech primary school aged children (Caravolas, Volín, & Hulme 2005). We tested two different models based on two different formats of assessment of reading comprehension skill: 1) assessment with timed cloze test where children fill in missing words in short passages of text and 2) assessment of reading short text followed by a questions proposed by ad test administrator. In both models, we tested predictive power of a set of skills containing: nonverbal IQ, decoding (tested by reading word and pseudowords), rapid naming of digits, vocabulary ( passive), listening comprehension and morpho-syntactic awareness. For both p

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Porozumění čtenému III. Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu

  • ISBN

    978-80-7290-862-2

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    127-139

  • Počet stran knihy

    232

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly