Porozumění čtenému a jeho prekurzory, dílčí studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10318968" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10318968 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Porozumění čtenému a jeho prekurzory, dílčí studie
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie předkládá analýzu vývojových předpokladů dovednosti porozumění čtenému. Na vzorku 351 dětí druhých až čtvrtých ročníků nejprve analyzuje strukturu a vzájemné vztahy vybraných jazykových a čtenářských dovedností (neverbální inteligence, čteníslov, čtení pseudoslov, rychlé jmenování, porozumění slyšenému, slovní zásoba a porozumění jazyku) a následně testuje prediktivní model vývoje porozumění čtenému pro druhé pololetí prvního stupně základní školy. Prediktivní model je testován pro dvě odlišné zkoušky porozumění čtenému: 1) pro porozumění na úrovni vět (hodnocení s užitím testu Čtení s porozuměním, Caravolas & Volín, 2005) a 2) pro kontextuální porozumění v nově vytvořené zkoušce hlasitého čtení Krmení králíků (Kucharská & Mrázková, in Kucharská et al., 2014). Výsledky studie ukazují, že dovednost porozumění čtenému hodnocená testem doplňováním vět je stejným dílem predikována výkony dítěte v oblasti dekódování (rychlého čtení slov a pseudoslov) a v testu morfo-syntaktický
Název v anglickém jazyce
Reading comprehension and its precursors, a partial study
Popis výsledku anglicky
This chapter presents a results from a study of reading comprehension skills in Czech primary school children aged approx. 7 - 9 years. 351 children participated in the study, where we tested theoretical model of skills predicting reading comprehension skill. This theoretical model was based on probably the only existing previous study assessing reading comprehension in Czech primary school aged children (Caravolas, Volín, & Hulme 2005). We tested two different models based on two different formats of assessment of reading comprehension skill: 1) assessment with timed cloze test where children fill in missing words in short passages of text and 2) assessment of reading short text followed by a questions proposed by ad test administrator. In both models, we tested predictive power of a set of skills containing: nonverbal IQ, decoding (tested by reading word and pseudowords), rapid naming of digits, vocabulary ( passive), listening comprehension and morpho-syntactic awareness. For both p
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Porozumění čtenému III. Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu
ISBN
978-80-7290-862-2
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
127-139
Počet stran knihy
232
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—