Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s vývojem jazykových schopností
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10318013" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10318013 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://e-psycholog.eu/pdf/richterova_seidlovamalkova.pdf" target="_blank" >http://e-psycholog.eu/pdf/richterova_seidlovamalkova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s vývojem jazykových schopností
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie sleduje čtenářské profily dětí z 1. a 4. ročníku základních škol s vývojovou dysfázií. V návaznosti na předchozí výzkum testuje předpoklad, že čtenářské výkony dětí s vývojovou dysfázií jsou signifikantně horší ve srovnání s výkony stejně starých vrstevníků, a to jak v rovině elementárního čtení, tak v rovině porozumění čtenému. V souladu s teoretickými poznatky (zejména tzv. Jednoduchý model čtení - Gough &Tunmer 1986) ověřuje předpoklad, že obtíže dysfatických dětí se nejsilněji manifestují v oblasti porozumění jazyku a s narůstajícím věkem i v oblasti dekódování (techniky čtení). Na studii participovalo 66 dětí s vývojovou dysfázií ze speciálních a základní škol a 253 běžně se vyvíjejících dětí ze základních škol. Dětem byla administrována baterie testů zaměřená na komplexní hodnocení čtenářských dovedností a na posouzení jazykových schopností souvisejících s vývojem čtenářství. Výsledky studie prokazují statisticky významně slabší výkony dysfatických dětí v prvních ročnících pouze v oblasti porozumění jazyku, konkrétně v úloze porozumění slyšenému textu. Ve čtvrtém ročníku se pak statisticky významné rozdíly ve prospěch běžně se vyvíjejících dětí objevují ve všech administrovaných úlohách - tedy tam, kde je hodnocena přesnost čtení i porozumění čtenému (resp. dekódování i porozumění jazyku).
Název v anglickém jazyce
Reading profiles of children with specific language impairment in comparison to typicaly developing children
Popis výsledku anglicky
The study is focused on investigating the reading profiles in both 1st grade and 4th grade children with specific language impairment (SLI). According to the previous research, it tests the assumption that the reading performance of children with SLI is significantly worse compared to the age control group at the level of elementary reading and at the level of reading comprehension. Based on the theoretical framework, (namely ""The Simple View of Reading"" - Gough & Tunmer 1986), it verifies the hypothesis that the difficulties of the SLI children are most clearly manifested in the area of reading comprehension, and in addition the problems with decoding (reading technique) grow with age. 66 children with SLI and 253 children with typical development of language skills participated in our study. We administered a battery of tests assessing reading skills and language skills which are related to reading development. The results of our study only showed significant differences in the area of the language comprehension (namely in the test of the listening comprehension) in the 1st grade children. There are significant differences in all tests assessing both reading accuracy and reading comprehension between SLI children and the age control group in the 4th grade.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
E-psychologie
ISSN
1802-8853
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
9-23
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—