POROZUMĚNÍ ČTENÉMU U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10334697" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10334697 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
POROZUMĚNÍ ČTENÉMU U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ
Popis výsledku v původním jazyce
Vývojová dysfázie je takové narušení vývoje řečových a jazykových dovedností, které významným způsobem negativně ovlivňuje mnoho oblastí lidského života od dětství až do dospělosti. K oblastem, které jsou v souvislosti s touto diagnózou hojně studované, patří proces osvojování čtenářských dovedností. V teoretickém úvodu této kapitoly jsou prezentovány nejdůležitější poznatky a doklady o vztahu jazykových a čtenářských dovedností vyplývající z tuzemských i zahraničních studií. Pozornost je věnována také otázce diagnostických postupů, neboť identifikace vývojové dysfázie je klíčovým momentem pro navržení a zahájení adekvátních intervenčních postupů. Přítomnost řečových obtíží, které tyto děti typicky přivádějí do péče odborníků, nemusí být totiž zcela zjevné a obtíže dysfatických dětí se projeví teprve v období rozvoje čtenářských dovedností, a to především ve fázi, kdy je kladen důraz na porozumění čtenému. To nás přivádí k posílení diagnostiky narušení jazykových rovin psychometrickou cestou, kterou jsme ve formě kriteriálních testů použili i pro zpřesnění výběru dysfatických dětí do našeho výzkumného souboru. Cílem našeho zkoumání byla detailní analýza úrovně obou rovin čtenářství - dekódování i porozumění čtenému. Obojí považujeme za komplexní dovednosti, rozhodli jsme se tedy pro použití kombinace, která umožnila hodnocení dílčích aspektů těchto dovedností. Ve shodě se závěry většiny studií jsme očekávali, že děti s vývojovou dysfázií budou mít horší výkony ve čtení ve srovnání s jejich vrstevníky s běžným vývojem jazykových dovedností, a dále že se potíže budou manifestovat v obou aspektech čtení, přičemž těžiště problémů bude spočívat především v oblasti porozumění čtenému textu. Výsledky naší studie se se závěry těchto studií shodují částečně.
Název v anglickém jazyce
Reading comprehension at children with specific learning impairment
Popis výsledku anglicky
Specific language impairment (SLI) is a serious disorder of language development which affects many aspects of human life. The process of reading skills acquisition in SLI children is one of the areas in which researchers' attention is often directed towards. There are many important findings about the relationship between language and reading skills presented in this chapter. We have also been interested in the diagnostics of SLI, because early identification of this disorder is crucial for the initiation of the appropriate intervention strategies. In fact, speech problems are not obvious in all cases, and the difficulties of these children are often only represented in the areas of reading acquisition and reading comprehension respectively. This fact leads us to place emphasis on the diagnostics of the language domains, which played an important role in the process of sampling in our study. The aim of our study is the deep analysis of both reading components - decoding and reading comprehension. We consider both of these aspects as a complex skill, and therefore we decided to use the complex test battery which allows for the assessing of partial aspects of these skills. Based on the findings of the most recent studies we expected that SLI children would perform worse than their peers in all reading tasks, and that their problems would manifest in both aspects of reading, but more in the area of reading comprehension. Our findings correspond with these ideas which are briefly mentioned above only partially.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu.
ISBN
978-80-7290-863-9
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
51-69
Počet stran knihy
144
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—