Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

POROZUMĚNÍ ČTENÉMU U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10334697" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10334697 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    POROZUMĚNÍ ČTENÉMU U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vývojová dysfázie je takové narušení vývoje řečových a jazykových dovedností, které významným způsobem negativně ovlivňuje mnoho oblastí lidského života od dětství až do dospělosti. K oblastem, které jsou v souvislosti s touto diagnózou hojně studované, patří proces osvojování čtenářských dovedností. V teoretickém úvodu této kapitoly jsou prezentovány nejdůležitější poznatky a doklady o vztahu jazykových a čtenářských dovedností vyplývající z tuzemských i zahraničních studií. Pozornost je věnována také otázce diagnostických postupů, neboť identifikace vývojové dysfázie je klíčovým momentem pro navržení a zahájení adekvátních intervenčních postupů. Přítomnost řečových obtíží, které tyto děti typicky přivádějí do péče odborníků, nemusí být totiž zcela zjevné a obtíže dysfatických dětí se projeví teprve v období rozvoje čtenářských dovedností, a to především ve fázi, kdy je kladen důraz na porozumění čtenému. To nás přivádí k posílení diagnostiky narušení jazykových rovin psychometrickou cestou, kterou jsme ve formě kriteriálních testů použili i pro zpřesnění výběru dysfatických dětí do našeho výzkumného souboru. Cílem našeho zkoumání byla detailní analýza úrovně obou rovin čtenářství - dekódování i porozumění čtenému. Obojí považujeme za komplexní dovednosti, rozhodli jsme se tedy pro použití kombinace, která umožnila hodnocení dílčích aspektů těchto dovedností. Ve shodě se závěry většiny studií jsme očekávali, že děti s vývojovou dysfázií budou mít horší výkony ve čtení ve srovnání s jejich vrstevníky s běžným vývojem jazykových dovedností, a dále že se potíže budou manifestovat v obou aspektech čtení, přičemž těžiště problémů bude spočívat především v oblasti porozumění čtenému textu. Výsledky naší studie se se závěry těchto studií shodují částečně.

  • Název v anglickém jazyce

    Reading comprehension at children with specific learning impairment

  • Popis výsledku anglicky

    Specific language impairment (SLI) is a serious disorder of language development which affects many aspects of human life. The process of reading skills acquisition in SLI children is one of the areas in which researchers' attention is often directed towards. There are many important findings about the relationship between language and reading skills presented in this chapter. We have also been interested in the diagnostics of SLI, because early identification of this disorder is crucial for the initiation of the appropriate intervention strategies. In fact, speech problems are not obvious in all cases, and the difficulties of these children are often only represented in the areas of reading acquisition and reading comprehension respectively. This fact leads us to place emphasis on the diagnostics of the language domains, which played an important role in the process of sampling in our study. The aim of our study is the deep analysis of both reading components - decoding and reading comprehension. We consider both of these aspects as a complex skill, and therefore we decided to use the complex test battery which allows for the assessing of partial aspects of these skills. Based on the findings of the most recent studies we expected that SLI children would perform worse than their peers in all reading tasks, and that their problems would manifest in both aspects of reading, but more in the area of reading comprehension. Our findings correspond with these ideas which are briefly mentioned above only partially.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu.

  • ISBN

    978-80-7290-863-9

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    51-69

  • Počet stran knihy

    144

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly