The effects of algorithmic content selection on user engagement with news on Twitter
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F23%3AILZ9J3RE" target="_blank" >RIV/00216208:11320/23:ILZ9J3RE - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85165058289&doi=10.1080%2f01972243.2023.2230471&partnerID=40&md5=1612d4a759b2b7864fe3207cbcb6e359" target="_blank" >https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85165058289&doi=10.1080%2f01972243.2023.2230471&partnerID=40&md5=1612d4a759b2b7864fe3207cbcb6e359</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/01972243.2023.2230471" target="_blank" >10.1080/01972243.2023.2230471</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The effects of algorithmic content selection on user engagement with news on Twitter
Popis výsledku v původním jazyce
"In this article, we investigate how Twitter’s switch from a reverse-chronological timeline to algorithmic content selection in March 2016 influenced user engagement with tweets published by German newspapers. To mitigate concerns about omitted variables, we use the Facebook postings of these newspapers as a counterfactual. We find that the number of likes increased by 20% and the number of retweets by 15% within a span of 30 days after the switch. Importantly, our results indicate a rich-get-richer effect, implying that initially more popular outlets and news topics benefited the most. User engagement also increased more for sensationalist content than quality news stories. © 2023 The Author(s). Published with license by Taylor & Francis Group, LLC."
Název v anglickém jazyce
The effects of algorithmic content selection on user engagement with news on Twitter
Popis výsledku anglicky
"In this article, we investigate how Twitter’s switch from a reverse-chronological timeline to algorithmic content selection in March 2016 influenced user engagement with tweets published by German newspapers. To mitigate concerns about omitted variables, we use the Facebook postings of these newspapers as a counterfactual. We find that the number of likes increased by 20% and the number of retweets by 15% within a span of 30 days after the switch. Importantly, our results indicate a rich-get-richer effect, implying that initially more popular outlets and news topics benefited the most. User engagement also increased more for sensationalist content than quality news stories. © 2023 The Author(s). Published with license by Taylor & Francis Group, LLC."
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
—
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
"Information Society"
ISSN
0197-2243
e-ISSN
—
Svazek periodika
39
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
263-281
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85165058289