Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

GPU-acceleration of neighborhood-based dimensionality reduction algorithm EmbedSOM

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F24%3A10481543" target="_blank" >RIV/00216208:11320/24:10481543 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1145/3649411.3649414" target="_blank" >https://doi.org/10.1145/3649411.3649414</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1145/3649411.3649414" target="_blank" >10.1145/3649411.3649414</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    GPU-acceleration of neighborhood-based dimensionality reduction algorithm EmbedSOM

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dimensionality reduction methods have found vast applications as visualization tools in diverse areas of science. Although many different methods exist, their performance is often insufficient for providing quick insight into many contemporary datasets. In this paper, we propose a highly optimized GPU implementation of EmbedSOM, a dimensionality reduction algorithm based on self-organizing maps. We detail the optimizations of k-NN search and 2D projection kernels which comprise the core of the algorithm. To tackle the thread divergence and low arithmetic intensity, we use a modified bitonic sort for k-NN search and a projection kernel that utilizes vector loads and register caches. The evaluated performance benchmarks indicate that the optimized EmbedSOM implementation is capable of projecting over 30 million individual data points per second.

  • Název v anglickém jazyce

    GPU-acceleration of neighborhood-based dimensionality reduction algorithm EmbedSOM

  • Popis výsledku anglicky

    Dimensionality reduction methods have found vast applications as visualization tools in diverse areas of science. Although many different methods exist, their performance is often insufficient for providing quick insight into many contemporary datasets. In this paper, we propose a highly optimized GPU implementation of EmbedSOM, a dimensionality reduction algorithm based on self-organizing maps. We detail the optimizations of k-NN search and 2D projection kernels which comprise the core of the algorithm. To tackle the thread divergence and low arithmetic intensity, we use a modified bitonic sort for k-NN search and a projection kernel that utilizes vector loads and register caches. The evaluated performance benchmarks indicate that the optimized EmbedSOM implementation is capable of projecting over 30 million individual data points per second.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    GPGPU &apos;24: Proceedings of the 16th Workshop on General Purpose Processing Using GPU

  • ISBN

    979-8-4007-1817-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    13-18

  • Název nakladatele

    Association for Computing Machinery

  • Místo vydání

    New York, NY, USA

  • Místo konání akce

    Edinburgh

  • Datum konání akce

    2. 3. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    001223947800003