GPU-acceleration of neighborhood-based dimensionality reduction algorithm EmbedSOM
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F24%3A10481543" target="_blank" >RIV/00216208:11320/24:10481543 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1145/3649411.3649414" target="_blank" >https://doi.org/10.1145/3649411.3649414</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1145/3649411.3649414" target="_blank" >10.1145/3649411.3649414</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
GPU-acceleration of neighborhood-based dimensionality reduction algorithm EmbedSOM
Popis výsledku v původním jazyce
Dimensionality reduction methods have found vast applications as visualization tools in diverse areas of science. Although many different methods exist, their performance is often insufficient for providing quick insight into many contemporary datasets. In this paper, we propose a highly optimized GPU implementation of EmbedSOM, a dimensionality reduction algorithm based on self-organizing maps. We detail the optimizations of k-NN search and 2D projection kernels which comprise the core of the algorithm. To tackle the thread divergence and low arithmetic intensity, we use a modified bitonic sort for k-NN search and a projection kernel that utilizes vector loads and register caches. The evaluated performance benchmarks indicate that the optimized EmbedSOM implementation is capable of projecting over 30 million individual data points per second.
Název v anglickém jazyce
GPU-acceleration of neighborhood-based dimensionality reduction algorithm EmbedSOM
Popis výsledku anglicky
Dimensionality reduction methods have found vast applications as visualization tools in diverse areas of science. Although many different methods exist, their performance is often insufficient for providing quick insight into many contemporary datasets. In this paper, we propose a highly optimized GPU implementation of EmbedSOM, a dimensionality reduction algorithm based on self-organizing maps. We detail the optimizations of k-NN search and 2D projection kernels which comprise the core of the algorithm. To tackle the thread divergence and low arithmetic intensity, we use a modified bitonic sort for k-NN search and a projection kernel that utilizes vector loads and register caches. The evaluated performance benchmarks indicate that the optimized EmbedSOM implementation is capable of projecting over 30 million individual data points per second.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
GPGPU '24: Proceedings of the 16th Workshop on General Purpose Processing Using GPU
ISBN
979-8-4007-1817-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
13-18
Název nakladatele
Association for Computing Machinery
Místo vydání
New York, NY, USA
Místo konání akce
Edinburgh
Datum konání akce
2. 3. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
001223947800003