Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Reducing the cognitive abstractness of climate change through an “engineering fiction” learning experience: A natural language processing study

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F25%3AW7HCEXCV" target="_blank" >RIV/00216208:11320/25:W7HCEXCV - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85189455777&doi=10.1016%2fj.jenvp.2024.102287&partnerID=40&md5=eb571f94d99bfac6c74038815f0d7d5d" target="_blank" >https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85189455777&doi=10.1016%2fj.jenvp.2024.102287&partnerID=40&md5=eb571f94d99bfac6c74038815f0d7d5d</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jenvp.2024.102287" target="_blank" >10.1016/j.jenvp.2024.102287</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Reducing the cognitive abstractness of climate change through an “engineering fiction” learning experience: A natural language processing study

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The lackluster societal response to the climate crisis is partially attributed to the abstractness of people's mental construals of climate change given its vast spatial and temporal dimensions, which fail to evoke urgency to act. Prior efforts to measure mental construal levels of climate change are inconsistent, insufficient, and labor-intensive. This study developed and implemented learning experiences for integrating engineering design and climate fiction writing to engage 48 high school students in concrete climate change thinking. A novel measure of cognitive abstractness overcomes previous methodological shortcomings by automatically quantifying the linguistic abstractness of participant-authored stories using natural language processing. Comparing participant stories written at the beginning and end of the intervention reveals a significant decrease in linguistic abstractness (Cohen's d = 1.01, p = 0.03). This study contributes to the nascent movement for greater use of narratives as data sources in environmental psychology research, which may uncover new insights into human behavior and decision making. © 2024 Elsevier Ltd

  • Název v anglickém jazyce

    Reducing the cognitive abstractness of climate change through an “engineering fiction” learning experience: A natural language processing study

  • Popis výsledku anglicky

    The lackluster societal response to the climate crisis is partially attributed to the abstractness of people's mental construals of climate change given its vast spatial and temporal dimensions, which fail to evoke urgency to act. Prior efforts to measure mental construal levels of climate change are inconsistent, insufficient, and labor-intensive. This study developed and implemented learning experiences for integrating engineering design and climate fiction writing to engage 48 high school students in concrete climate change thinking. A novel measure of cognitive abstractness overcomes previous methodological shortcomings by automatically quantifying the linguistic abstractness of participant-authored stories using natural language processing. Comparing participant stories written at the beginning and end of the intervention reveals a significant decrease in linguistic abstractness (Cohen's d = 1.01, p = 0.03). This study contributes to the nascent movement for greater use of narratives as data sources in environmental psychology research, which may uncover new insights into human behavior and decision making. © 2024 Elsevier Ltd

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Environmental Psychology

  • ISSN

    0272-4944

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    95

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2024

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    1-6

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85189455777