Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pojetí dokonalého jazyka u Komenského a Leibnize II

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F09%3A10081214" target="_blank" >RIV/00216208:11410/09:10081214 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pojetí dokonalého jazyka u Komenského a Leibnize II

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autor ukazuje: (1) jakými idejemi a principy bylo vedeno úsilí o vytvoření umělého, universálního jazyka u Komenského na jedné a u Leibnize na druhé straně, (2) do jakých pravidel či systémů se tyto jejich názory a předsevzetí vtělily, a jak je lze interpretovat; a nakonec (3) oba projekty porovnává prostřednictvím jejich přístupu k Lullově pojmové kombinatorice. Cílem je odhalit příčiny jejich povrchní podobnosti a podstatné odlišnosti dané rozdílným pojetím racionality, potažmo pohledem na úlohu jazyka při chápání reality. V závěru jsou kladeny otázky, které vyvstávají při řešení problému aplikace současné formální logiky v nematematických oborech, zejména pro teorii argumentace ve společenských vědách. Pokus o pochopení, porovnání a hodnocení Komenského a Leibnizova projektu se tím stává podnětem pro zamyšlení nad étosem logiky dialogu a nad vztahem rozumění a matematického, formálního modelování.

  • Název v anglickém jazyce

    The Concept of the Perfect Language for Comenius and Leibniz II

  • Popis výsledku anglicky

    The author shows: (1) which ideas and principles effort to create an artificial, universal language of Comenius on the one hand and Leibniz on the other hand has been led along, (2) to what rules or schemas their views and resolutions were incarnated, and how it can be interpreted; and finally (3) he compares the two projects through their approach to Lullus?s conceptual combinatorics. An aim is to discover a cause of their superficial similarities and fundamental differences, distinct conceptions of rationality, hence views of a role of a language in an understanding of reality. In conclusion, questions that arise in solving the problem of application of recent formal logic in nonmathematical fields are asked, especially for a theory of an argumentation in social sciences. An attempt to understand, to compare, and to evaluate those projects become a stimulus for a reflection of the ethos of the logic of a dialogue and a relationship between an understanding and a mathematical, formal

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Paideia

  • ISSN

    1214-8725

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    VI

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus