Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace : Analýza inteligenčního testu SON-R
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F10%3A10106093" target="_blank" >RIV/00216208:11410/10:10106093 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace : Analýza inteligenčního testu SON-R
Popis výsledku v původním jazyce
Monografie se zaměřuje na problém selhávání romských, resp. sociálně vyloučených dětí školském vzdělávacím systému. Velké procento těchto dětí má stanovenou diagnózu lehké mentální retardace a končí v praktických (dříve zvláštních) školách - tedy mimo hlavní vzdělávací proud. Výzkum se zaměřil na problematiku diagnostiky těchto dětí, konkrétně na podrobnou analýzu diagnostického testu SON-R. Ten je v České republice jako jeden z mála považován za kulturně nezatížený a využívá se proto mj. i u obtížně testovatelných dětí, včetně dětí socio-kulturně znevýhodněných. Cílem ročního kvalitativního výzkumu bylo zjistit, jak děti ze sociálně vyloučeného prostředí testu rozumějí a jak v kontextu prostředí, v němž žijí, chápou souvislosti nutné pro vyřešení jednotlivých úloh. Analýza dochází k závěrům, že sociálně znevýhodněné děti v testu často selhávají nikoliv z důvodů nedostatečné kognitivní kapacity, ale kvůli odlišnému charakteru výchovy a nižší vzdělanostní tradice v rodině.
Název v anglickém jazyce
Diseas of the powerless: mild mental retardation : The analysis of the intelligence test SON-R
Popis výsledku anglicky
The issue of the book is the failure of Roma or other socially excluded children in the educational system. The diagnosis of the mild mental retardation is o the great deal of these children is assigned in a high percent of these children and consequently, they move into the practical schools, that is outside the main educational stream. The research aimed on the diagnostic procedures in these children, namely on the detailed analysis of the test SON-R. In Czech republic, the test is taken to be a culture-free one. That is why it is used in hardly testable children including children socially excluded. The objective of the one year qualitative research was to find out how the children from socially exluded environment understand the test and how they,in their living context, understand the presumptions necessary for the solutions of particular tasks. The analysis comes to th conclusion that the reason why the socially excluded children often fail in the test is not the lack of cogniti
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87456-05-7
Počet stran knihy
135
Název nakladatele
Člověk v tísni
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—