Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kurikulum 1. a 2. stupně : pohled na gramotnosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F11%3A10107901" target="_blank" >RIV/00216208:11410/11:10107901 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kurikulum 1. a 2. stupně : pohled na gramotnosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Nekoherentní kurikula, která nestaví před žáky přiměřené cíle a v nichž není dostatečně vyjádřen učební pokrok v průběhu školní docházky, mohou být jednou z příčin zhoršujících se výsledků českých žáků v mezinárodních šetřeních typu TIMSS a PISA. V tétokapitole se metodou porovnání českých a zahraničních kurikulul ukazuje, že čtenářská gramotnost jako naprosto základní gramotnost v českých kurikulárních programech nebyla a nadále není akcentována. Přírůstek odpovídajících dovedností na druhém stupni základního vzdělávání není dostatečně vyjádřen. Pokud jde o oblast počtů, jednou z oblastí, kde se česká a zahraniční kurikula liší, jsou zlomky a desetinná čísla. Zatímco u nás je toto téma formálně zavedeno až na druhém stupni, v zahraničí se postupně buduje od počátku primární školy.

  • Název v anglickém jazyce

    Curriculum of the primary and lower secondary school - a literacy perspective

  • Popis výsledku anglicky

    Curricula with underdeveloped progression, lacking coherence and rigor, could have negative effects on pupils' knowledge. This may be the case of poor performance of Czech pupils in international studies of educational achievement (TIMSS, PISA). Using the method of international benchmarking, we show that reading literacy as a core skill has not been stressed in the past and present Czech curricular documents. The expected progression that occurs during the lower secondary school (grades 6-9) is not described enough. In the field of numeracy, there is an important discrepancy between the Czech and international curriculum documents regarding the crucial topics of fractions and decimals. This topic is introduced in 6^th grade in the Czech framework, while international curricula build the concept of fraction since during the early primary grades.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň.

  • ISBN

    978-80-246-2043-5

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    82-102

  • Počet stran knihy

    349

  • Název nakladatele

    Karolinum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly