Kurikulum 1. a 2. stupně : pohled na gramotnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F11%3A10107901" target="_blank" >RIV/00216208:11410/11:10107901 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kurikulum 1. a 2. stupně : pohled na gramotnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Nekoherentní kurikula, která nestaví před žáky přiměřené cíle a v nichž není dostatečně vyjádřen učební pokrok v průběhu školní docházky, mohou být jednou z příčin zhoršujících se výsledků českých žáků v mezinárodních šetřeních typu TIMSS a PISA. V tétokapitole se metodou porovnání českých a zahraničních kurikulul ukazuje, že čtenářská gramotnost jako naprosto základní gramotnost v českých kurikulárních programech nebyla a nadále není akcentována. Přírůstek odpovídajících dovedností na druhém stupni základního vzdělávání není dostatečně vyjádřen. Pokud jde o oblast počtů, jednou z oblastí, kde se česká a zahraniční kurikula liší, jsou zlomky a desetinná čísla. Zatímco u nás je toto téma formálně zavedeno až na druhém stupni, v zahraničí se postupně buduje od počátku primární školy.
Název v anglickém jazyce
Curriculum of the primary and lower secondary school - a literacy perspective
Popis výsledku anglicky
Curricula with underdeveloped progression, lacking coherence and rigor, could have negative effects on pupils' knowledge. This may be the case of poor performance of Czech pupils in international studies of educational achievement (TIMSS, PISA). Using the method of international benchmarking, we show that reading literacy as a core skill has not been stressed in the past and present Czech curricular documents. The expected progression that occurs during the lower secondary school (grades 6-9) is not described enough. In the field of numeracy, there is an important discrepancy between the Czech and international curriculum documents regarding the crucial topics of fractions and decimals. This topic is introduced in 6^th grade in the Czech framework, while international curricula build the concept of fraction since during the early primary grades.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň.
ISBN
978-80-246-2043-5
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
82-102
Počet stran knihy
349
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—