Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví a vzdělávání pro udržitelný rozvoj v ČR
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10126752" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10126752 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví a vzdělávání pro udržitelný rozvoj v ČR
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá otázkou, jak na českých základních a středních školách podporovat vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Metodologicky vychází z konceptu výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví, jež umožňuje autenticky propojovat život ve škole s různými aspekty společenského dění mimo ni. Příspěvek představuje teoretická východiska konceptu i tři konkrétní příklady jeho uplatnění v české školní praxi. Poukazuje také na zahraniční inspirace a paralely a zabývá se podněty, které vyplynuly z mezinárodního srovnání příkladů dobré praxe. Z nich například vyplynulo, že obnova zodpovědného vztahu k místu a komunitě patří v současné době mezi významnou společenskou potřebu v celé Evropě. Zvláště pak rezonuje v místech, kde byl v minulosti přirozenývztah ke kulturně historickému dědictví uměle narušen či násilně zpřetrhán. Paradoxně právě zde se však otevírá největší prostor pro působení škol a citlivé využívání regionálního kulturně historického dědictví ku prospěchu žáků i místní
Název v anglickém jazyce
Heritage Education and Education for Sustainable Development in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
A concept of heritage education that allows linking an 'inner' life of school with community life 'outside' the school is discussed in the article. Both theoretical backgrounds of the concept and three practical case studies from Czech schools are brought to readers' attention in order to illustrate how the education for sustainable development is supported in the Czech Republic. The article also reviews various stimuli that emerged from the international comparison of good practice. For instance, a need to revitalise a responsible relation to the local landscape, nature and community seems to be shared all over Europe nowadays. It resonates especially in the regions where the relation to the cultural heritage had been disrupted in the past. Paradoxically, the most abandoned regions tend to offer the extraordinary opportunities for school-based activities and sensible use of the local heritage for the benefit of both pupils and local communities.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—