Rozhovor v pedagogických perspektivách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10126783" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10126783 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozhovor v pedagogických perspektivách
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se soustředí na metodologické využití výzkumného rozhovoru pro zjišťování vnímání, myšlení a vyjadřování v jazykovém vzdělávání žáků. Jeho záměrem je osvětlit příčiny obtíží, které jsou s touto metodou přirozeně spojeny. Východiskem jsou filozofické úvahy o dialogickém principu v životě a smyslu rozhovoru. Umožňují hledat zdroje obtíží odvíjející se od charakteru jazyka jako socializačního jevu, od kontextovosti rozhovoru, která je sociální, mentální i časoprostorová, od specifičnosti rozhovoru jako vztahu mezi dospělým a dítětem a zejména od jeho účelovosti. V závěru zdůvodňuje vhodnost kvalitativního výzkumného rozhovoru pro výzkumy v jazykovém vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
Interview in education
Popis výsledku anglicky
The contribution deals with methodology of research interview on the field of language education of pupils and students. This type of interview is aimed especially at perception, thinking and expression of children. The contribution concentrates at causes of problems naturelly connected with this research method. Philosophical thinking about both the tacid principle of dialogue, which comes through the life, and the sense of dialogue, shows sources of problems. They are connected with the charakter of language as socialization phenomenon, with social, mental and space context of dialogue, with speciality of dialogue between an adult and a child and with its purpose. Conclusion of the text gives reasons for using of the qualitative interiew. It is suitable for research of language education.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F1830" target="_blank" >GAP407/12/1830: Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
20-26
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—