Vliv navštěvované střední školy na občanské postoje středoškoláků v ČR
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10190397" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10190397 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.orbisscholae.cz/" target="_blank" >http://www.orbisscholae.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv navštěvované střední školy na občanské postoje středoškoláků v ČR
Popis výsledku v původním jazyce
Řada výzkumných studií se zabývala dopady stratifikace vzdělávacích systémů na výsledky vzdělávání žáků a sebepojetí žáků. Málo pozornosti bylo dosud věnováno zkoumání dopadů stratifikace na utváření občanských postojů. Tato stať hledá odpovědi na otázky, jaké jsou postoje českých žáků v různých typech středních škol k účasti ve volbách, ke školní a občanské angažovanosti a k právům menšin. Dále se snaží stať postihnout, jak se rozdíly v postojích žáků jednotlivých škol a jednotlivých typů škol změnilyv uplynulém desetiletí. Stať zároveň analyzuje školní faktory, které postoje žáků ovlivňují. Analýzy pracují s daty z výzkumu CIVED (Civic Education Study) z roku 1999 a z výzkumu Občanské postoje mládeže (OPM) z roku 2010. Data jsou analyzována prostřednictvím víceúrovňového modelování. Analýzy ukázaly, že mezi roky 1998 a 2010 zůstaly sledované občanské postoje mladých voličů v zásadě beze změn. Od roku 1999 nedošlo ke zvyšování rozdílů mezi jednotlivými typy škol ani mezi jednotlivými
Název v anglickém jazyce
Impact of attended track on civic attitudes of secondary school students in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Many research studies dealt with the impacts of stratification of education systems on student outcomes and their self-concept. Little attention has been given to the impact of stratification on the formation of civic attitudes. This paper examines the attitudes of the Czech students in different tracks of secondary education towards the participation in elections, the civic and school engagement and the minority rights, and how the differences of student attitudes have changed in the different schoolsand tracks in the past decade. The paper also analyses the school factors that influence student attitudes. Data from CIVED (Civic Education Study) in 1999 and Civic Attitudes of Youth Survey (OPM) in 2010 are used. Data were analysed by hierarchical multilevel modelling. Analyses show that civic attitudes of young voters remained stable between 1998 and 2010, as well as the magnitude of differences between tracks and indiviual schools. Analyses infer that development of civic attitudes
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F1556" target="_blank" >GAP407/11/1556: Nerovné podmínky škol – nerovné šance žáků: Zkoumání vztahu mezi kvalitou učitelů, klimatem školy, výsledky žáků a jejich sociálním původem</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
27-47
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—