Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv klimatu školní třídy a jejího socioekonomického složení na občanské znalosti a postoj k volební účasti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F17%3A00475949" target="_blank" >RIV/68378025:_____/17:00475949 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.314" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.314</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.2.314" target="_blank" >10.13060/00380288.2017.53.2.314</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vliv klimatu školní třídy a jejího socioekonomického složení na občanské znalosti a postoj k volební účasti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dosavadní výzkum naznačuje, že existuje pozitivní souvislost mezi rodinným socioekonomickým stavem (SES) a úrovní občanských znalostí a postojů žáků k volební účasti. Mnoho odborníků se domnívá, že sociální stratifikace může vést k rozdílnému politickému zastoupení sociálních skupin, čímž by byla oslabena legitimita demokracie mezi lidmi s nižším SES, kteří politicky participují nejméně. V tomto ohledu se často argumentuje, že jednou z rolí škol je snížit rozdíly v míře občanské participace mezi studenty pocházejícími z rodin z různých společenských vrstev. V tomto smyslu tento článek zkoumá, zda (a) třídní klima a (b) SES složení třídy pomáhá vysvětlit rozdíly v úrovni občanských znalostí a postojů k volební účasti mezi žáky 8 tříd základních škol. Data využívaná v této studii pocházejí z mezinárodního výzkumu ICCS 2009. Výsledky víceúrovňového modelování ukazují, že SES studentů pomáhá vysvětlovat rozdíly v občanských znalostech žáků a jejich postojích k volební účasti. Tento třídní efekt je zvláště silný mezi studenty s nízkým SES. Naproti tomu přítomnost otevřeného klimatu třídy nemá významný vliv na znalosti ani postoje k volební účasti. Tento článek je zakončen diskuzí o tom, jak rozdílné vzdělávací trajektorie mohou mít dlouhodobé politické důsledky.

  • Název v anglickém jazyce

    The impact of open classroom climate and classroom socio-economic composition on civic knowledge and attitudes towards voting

  • Popis výsledku anglicky

    Research to date indicates that there is a positive association between the family-based socio-economic status (SES) of students and pupils' own level of civic knowledge and attitudes toward voting. Many scholars think that social stratification of the electorate may lead to differential political representation of social groups thereby weakening the legitimacy of democracy among the lower social strata who participate least in politics. In this respect, it is often argued that one of the roles of schools is to reduce the difference in civic participation among students coming from families in different social strata. In this vein, this article examines if (a) type of classroom learning operationalised as 'open classroom climate' and (b) the socioeconomic composition of the class help to explain differences in students' level of civic knowledge and attitudes toward voting. The data used in this study comes from the International Citizenship and Civic Education (ICCS) survey of 8th-grade student carried out in 2009. The multilevel modelling results show that the SES of a students' family does help to explain differences in pupils' civic knowledge and attitudes toward voting, and this classroom effect is especially strong among low SES students. In contrast, the presence of an open classroom climate has no signifi cant effects on knowledge or attitudes to voting. This article concludes with a discussion of how these findings shape current understanding of how contrasting educational trajectories may have political consequences over the long-term.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50601 - Political science

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GB14-36154G" target="_blank" >GB14-36154G: Dynamika změny v české společnosti</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociologický časopis / Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    53

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    32

  • Strana od-do

    209-240

  • Kód UT WoS článku

    000401638400003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85019590888