Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10320953" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10320953 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků
Popis výsledku v původním jazyce
Monografie představuje teoretické poznatky, na kterých je vystavěn základ didaktiky přírodních věd pro předškolní děti a žáky prvního stupně základní školy (pedagogické teorie, vývojové neverbální komunikaci často více než komunikaci verbální; neverbálníkomunikaci je věnována samostatná kapitola. Uvádí přehled osvědčených metod výuky (všemi smysly, exkurze, vycházka, zakládání přírodovědných sbírek, heuristické metody) i inovativních (metoda dobrých otázek, vzdělávání založené na vztahu k místu, narativní metodu, práci s modely, vzdělávání za pomoci živočichů a další). Upozorňuje na existenci přírodovědného nadání a odkazuje na (již dříve publikovaný a ověřený) diagnostický nástroj pro odhalování přírodovědných talentů. Okrajově je zmíněna environmentální výchova (téma, které s přírodovědným vzděláváním úzce souvisí) a její nají přesahy do přírodovědného vzdělávání. V práci jsou shrnuty původní výzkumy, které se zabývají vztahem dětí a žáků k přírodě (představy o přírodě, strom, který
Název v anglickém jazyce
Didactical approaches to science-education of preschool and primary school children
Popis výsledku anglicky
The monograph presents the theoretical background that forms the foundations of science education for preschool and primary school children (pedagogical theories, theories of development and theories of intelligences). Due attention is paid to the specifi cs of children and pupils of this age group, e.g. to the fact that they are more receptive to nonverbal than verbal communication; one chapter is devoted to nonverbal communication. The monograph also presents an overview of proven teaching methods (multisensory teaching, excursions, walks, founding collections of products of nature, heuristic methods) and innovative methods (method of good questions, learning based on relationship to a particular place, narrative method, work with models, teaching supported by work with animals and other). It draws attention to the issue of talents in natural sciences and makes reference to an (already published and tested) tool for their early discovery. The monograph also briefl y discusses environ
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7290-805-9
Počet stran knihy
190
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—