Užívání statistické a věcné významnosti v časopise Pedagogická orientace a Pedagogika v posledních deseti letech: pohled statistika
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10328071" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10328071 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5454" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/5454</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-2-182" target="_blank" >10.5817/PedOr2016-2-182</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Užívání statistické a věcné významnosti v časopise Pedagogická orientace a Pedagogika v posledních deseti letech: pohled statistika
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku bude poukázat na problémy při využívání koncepcí statistické a věcné významnosti v posledním desetiletí ve dvou předních pedagogických časopisech, konkrétně v časopise Pedagogika a Pedagogická orientace. Text po stručném představení tématu obsahuje popis provedené obsahové analýzy dvou pedagogických časopisů a poté přechází k výsledkům provedeného výzkumu ve třech oblastech: nesprávná použití statistické analýzy, její nesprávná interpretace a používání měr věcné významnosti (effect sizes). V závěru autor kromě tradičního shrnutí výsledků a diskuse jejich limitů nabízí možná zlepšení pro publikační i vzdělávací praxi v české pedagogické komunitě. Provedený výzkum ukázal, že kvantitativně zaměřených textů je poměrně málo (ve dvou pedagogických časopisech bylo publikováno 84 textů za 10 let). Více než polovina těchto textů používá koncepci statistické významnosti, i když to prezentovaná data neumožňují. Poměrně málo častá jsou pochybení při interpretaci statistické významnosti, mezi nejrozšířenější patří mechanická práce s daty (nejčastěji užívání hvězdiček). V rozporu se současnými doporučeními se ve zkoumaných časopisech užívá poměrně málo měr věcné významnosti, nadto se užívají jen nejjednodušší míry věcné významnosti. Alarmující je též, že zhruba ve třetině analyzovaných článků chyběla věcná interpretace výsledků.
Název v anglickém jazyce
Usage of statistical and substanive significance in Pedagogika and Pedagogicka orientace in the last 10 years: statistician's insight
Popis výsledku anglicky
The of this paper is to highlight the problems in the use of statistical and substantive significances in the last decade in two leading journals of teachers, particularly in the journal Pedagogika and Pedagogicka orientace. The main part of the studz is devoted to content analysis of two mentioned journals. The article offers the results of the research in three areas: incorrect use of statistical tests, the incorrect interpretation and application of effect sizes. In conclusion the author in addition to traditional summary of results offers potential proposals for improvements in publishing and educational practice in the Czech educational community. The research carried out showed that quantitatively oriented texts are relatively few (two pedagogical journals were published 84 texts in 10 years). More than half of those texts uses the concept of statistical significance, although it presented data do not allow. Quite a few are frequent errors in the interpretation of statistical significance, the most common include mechanical work with the data (most often use asterisks). Contrary to current guidelines in the journals surveyed taken quite a few effect sizes, in addition to taking only the simplest level of substantive significance. It is also alarming that about a third of the articles analyzed lacked substantive interpretation of the results.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
182-201
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—