P a d (Používání statistické a věcné významnosti v českých sociálních vědách)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F19%3A10394595" target="_blank" >RIV/00216208:11230/19:10394595 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=parBqDuh79" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=parBqDuh79</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2019.55.2.459" target="_blank" >10.13060/00380288.2019.55.2.459</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
P a d (Používání statistické a věcné významnosti v českých sociálních vědách)
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je kvantifikovat, jak často si autoři ve vedoucích českých vědeckých časopisech sociálních věd (př. Československá psychologie, Pedagogika, Sociologický časopis) vybírají nesprávné postupy pro analýzu kvantitativních dat. Pozornost je zaměřena zejména na nesprávný výběr statistických testů, jejich chybnou interpretaci a mechanické aplikace a použití efektních velikostí, které jsou v současné době velmi doporučovány.
Název v anglickém jazyce
The Use of Statistical and Substantive Significance in the Czech Social Sciences
Popis výsledku anglicky
The aim of the article is to quantify how often in leading Czech social-science journals (Ceskoslovenska psychologie / Czechoslovak Psychology, Pedagogika / Pedagogy, and Sociologicky casopis / Czech Sociological Review) authors choose the wrong procedures to analyse quantitative data. In particular, attention is focused on the incorrect choice of statistical tests, their misinterpretation and mechanical application, and the use of effect sizes, that are so highly recommended nowadays. The basic research period was ten years, from 2005 to 2014, and for the Czech Sociological Review the period was extended back to 1995. The results of the content analysis of published articles (N=363) show that statistical tests are applied quite often to data that are not suitable for statistical tests: this is found in about one-fifth of cases in Czech Sociological Review, one-half in Pedagogy, and more than three-quarters in Czechoslovak Psychology. In addition, authors often make mechanical use of statistical methods or make incorrect interpretations (in over 40% of articles in the Czech Sociological Review over the last 10 years) and there are rarely any substantive interpretations of results (especially in Czechoslovak Psychology). Effect sizes are applied relatively often, but there are also gaps in their usage. It is clear from the results that changes are necessary both in the teaching of quantitative methodology and publishing practices in this subject area.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50602 - Public administration
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
55
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
39
Strana od-do
215-253
Kód UT WoS článku
000468619300004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85067452983