Domácí vzdělávání - příležitost pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami: Případová studie žáka s dyslexií
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10328476" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10328476 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Domácí vzdělávání - příležitost pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami: Případová studie žáka s dyslexií
Popis výsledku v původním jazyce
Domácí (individuální) vzdělávání je alternativní formou vzdělávání, kterou český vzdělávací systém v současné době umožňuje po celou dobu povinné školní docházky. Domácí vzdělávání poskytuje možnost individualizace vzdělávání tam, kde je to z nejrůznějších důvodů zapotřebí. V tomto příspěvku je čtenářům předložena zkušenost individuálního vzdělávání chlapce se speciálními vzdělávacími potřebami (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, nevyhraněná lateralita, specifické poruchy učení) v kombinaci s nadprůměrným IQ. Pozornost je zaměřena na období, v němž probíhal individuálně vedený nácvik čtení a psaní. Příspěvek podrobně popisuje chlapcovy obtíže při osvojování si čtenářské gramotnosti a zvládání psaní a rovněž popisuje metody nácviku, jejichž pomocí ho matka nakonec číst a psát naučila. V návaznosti stručně popisuje chlapcovo studium až po maturitu, přijetí na vysokou školu a nástup do zaměstnání. Kazuistika poukazuje na skutečnost, že domácí vzdělávání může být pro děti se speciálními potřebami velkým přínosem.
Název v anglickém jazyce
Home-schooling - an Opportunity for Children with Specific Educational Needs: a case study of a pupil with dyslexia
Popis výsledku anglicky
Home (individual) schooling is an alternative form of education which is possible in the Czech system of education from the age of 6 to 15 (compulsory school attendance). Home schooling provides the space for individualization of education in cases when it is needed. The paper presents experience with individual education of a special needs boy (dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, undecided laterality, specific learning disabilities) combined with above average IQ. The focus of the paper is on the period of individual practice of reading and writing. The paper describes in detail the boy's difficulties when acquiring reading literacy and learning to write. It also describes the methods by which the mother managed to teach her son to read and write. The paper then briefly describes the boy's trajectory through the system of education: his studies until upper secondary school-leaving exam, university studies and start of professional career. The case study shows that home schooling may be very beneficial for special needs learners.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-17708S" target="_blank" >GA16-17708S: Domácí vzdělávání - fakta, analýzy, diagnostika</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
37
Strana od-do
224-260
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—