Počáteční výuka čtení a psaní během pandemie covid-19 z pohledu matek žáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449640" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449640 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=snCs_xDFrU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=snCs_xDFrU</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/epd.2022.020" target="_blank" >10.5507/epd.2022.020</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Počáteční výuka čtení a psaní během pandemie covid-19 z pohledu matek žáků
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkumné šetření se věnuje průběhu distanční výuky čtení a psaní v prvních ročnících základních škol v době uzavření škol v České republice ve školním roce 2020/2021 z pohledu matek žáků. Cílem šetření bylo popsat zkušenosti a názory matek vztahující se k výuce počátečního čtení a psaní. V rámci šetření byly vedeny rozhovory s matkami šesti žáků prvních ročníků základních škol. Výsledky ukázaly, že distanční vzdělávání neovlivnilo kvalitu osvojování techniky čtení a psaní, pouze ji zpomalilo. Došlo však k poklesu zájmu žáků o čtení a k narušení jejich vztahu ke vzdělávání. Pro matky bylo obtížné motivovat děti k učení, pomáhat jim v případě potíží s technikou čtení a psaní a hodnotit jejich výsledky učení. Distanční vzdělávání naopak umožnilo individualizaci s ohledem na potřeby dětí a prohloubilo spolupráci školy a rodiny. Kladlo zvýšené nároky zejména na matky, které se musely intenzivně zapojit do vyučovacího procesu. V závěru příspěvek přináší obecná doporučení využitelná pro distanční i prezenční výuku čtení a psaní.
Název v anglickém jazyce
Initial teaching of reading and writing during the covid-19 pandemic from the perspective of pupils' mothers
Popis výsledku anglicky
The research study is devoted to the course of distance learning of reading and writing in the first years of primary schools during the closure of schools in the Czech Republic in the 2020/2021 school year from the perspective of the mothers of pupils. The aim of the survey was to describe the experiences and opinions of mothers related to the teaching of early reading and writing. As part of the investigation, interviews were conducted with the mothers of six pupils in the first years of primary schools. The results showed that distance education did not affect the quality of learning the reading and writing technique, it only slowed it down. However, there was a decline in pupils' interest in reading and a disruption in their relationship to education. Mothers found it difficult to motivate children to learn, help them in case of difficulties with reading and writing techniques and evaluate their learning results. Distance education, on the other hand, enabled individualization with regard to children's needs and deepened the cooperation between school and family. It placed increased demands especially on mothers, who had to be intensively involved in the teaching process. In the end, the contribution provides general recommendations that can be used for distance and face-to-face teaching of reading and writing.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Pedagogium [on-line]
ISSN
1213-7499
e-ISSN
1213-7499
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
39-52
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—