Metody výuky čtení využívané v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F16%3A50004872" target="_blank" >RIV/62690094:18440/16:50004872 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metody výuky čtení využívané v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Profesní vedení učitele, výběr správné techniky čtení odpovídající individuální potřebě žáka a pravidelné čtení v rodině je základním předpokladem pro úspěšný a radostný rozvoj čtení s porozuměním u dětí mladšího školního věku. Článek informuje o výsledcích průzkumu z roku 2014, jak učitelé 1. stupně využívají při nácviku elementárního čtení a psaní v prvních třídách základní školy v České republice jednotlivé metody nácviku čtení. V příspěvku jsou rozpracovány techniky čtení s porozuměním u jednotlivých metod (především porovnání analyticko-syntetické a genetické metody), včetně pozitiv a negativ vycházejících ze zkušeností učitelů z praxe. Seznamuje dále s metodou čtení pomocí psaní (využívanou především v dalších zemích), která by se mohla stát svou strukturou nácviku v počátečním stádiu inspirací pro naše základní školy. V závěru příspěvek informuje o výsledcích výzkumu, který byl zaměřen na výběr učebnic pro rozvoj elementárního čtení žáků 1. až 3. ročníků. Za nejdůležitější parametry výběru učebnice považovali pedagogové 1. stupně základní školy obsahovou a didaktickou stránku učebnic a slabikářů, jejich rozsah a grafické zpracování.
Název v anglickém jazyce
Methods of Teaching Reading Skills Used in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Professional teacher's guidance, selection of a right reading technique corresponding to individual needs of a pupil and regular reading in the family is a prerequisite for a successful and a joyful development of reading comprehension for young school age children. The paper informs about research results from the year 2014, how the teachers at primary education use individual methods of training reading skills when training elementary reading and writing in first classes of primary schools in the Czech Republic. The contribution consists of developed reading techniques with comprehension in individual methods (mainly comparison of analytical-synthetic and genetic method), including advantages and disadvantages based on experience of teachers from practice. There is also an introduction of a method of reading through writing mainly used in other countries that could become a certain inspiration in terms of its structure of training in the initial stage for our primary schools. In the conclusion, the contribution informs about the research results which was focused on selection of textbooks for the development of elementary reading of pupils of the 1st up to the 3rd year of school. Teachers of primary school considered the content and didactic aspect of the textbooks and spelling-books, their content and graphic design for the most important parameters for selection.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Nová čeština doma i ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
—
Svazek periodika
1/2016
Číslo periodika v rámci svazku
1/2016
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
78-89
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—