Vázaný a nevázaný vzor písma u žáků 3. ročníku základní školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10330071" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10330071 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://e-psycholog.eu/pdf/kucerova_etal.pdf" target="_blank" >http://e-psycholog.eu/pdf/kucerova_etal.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vázaný a nevázaný vzor písma u žáků 3. ročníku základní školy
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je věnován popisu a srovnání písemného projevu žáka třetí třídy, který píše v běžném modelu vázaného písma (latinka) a v modelu písma nevázaného (Comenia Script). Odlišuje obtíže v psaní, které jsou pro dané období typické od těch, které by mohly naznačovat závažnější problémy. Žáci, kteří byli zapojeni do výzkumného projektu (N = 180), byli vyučováni metodou psaní Comenia Script a běžnou vázanou latinkou. Na konci třetí třídy (v roce 2013) prošli diagnostickou prověrkou, prostřednictvím které byly sledovány písařské a pisatelské dovednosti v obou modelech psaní. K hodnocení písemných produktů byla upravena hodnotící škála Veverkové a Kucharské (2012), která zahrnovala popis jevů, vážících se na grafomotorické a gramatické aspekty psaní, včetně celkové chybovosti a práce s chybou. Každá sledovaná oblast zahrnovala sérií ukazatelů, jejichž prostřednictvím bylo možno vytvořit ucelenou představu o podobě písemného projevu v daném období. Každý ukazatel byl samostatně bonifikován na tříbodové škále. Díky tomu vznikl celistvý obraz podoby písma současného školáka ve dvou vyučovaných modelech písma ve 3. ročníku. Dosažené výsledky by mohly sloužit v psychologické poradenské praxi.
Název v anglickém jazyce
The bound and unbound font of writing of pupils at the 3rd grade of elementary school
Popis výsledku anglicky
This study is focused on the comparison of handwriting of pupils in the third grade of elementary school. There were two groups of subjects, the first one used ordinary handwriting and the second used the Comenia Script font. The study describes typical problems related to the learning level of both groups and pinpoints these which could be symptoms of more serious problems. The research sample was a group of 180 pupils divided equally. There was a diagnostic testing at the end of third grade (2013) focused on currently achieved handwriting skills of both groups. The methods and the differences were logged. For evaluation purposes there was used a modified assessing scale of Veverková and Kucharská (2012). It consists of four categories: graphomotoric aspects of handwriting, orthographic aspects of handwriting, the error rate and the ability of correcting errors. Every category contains number of indicators through which we completed overall apprehension of the handwriting level for examined pupils. Every indicator was independently classified at 1-3 scale. Results of this study might be used in the clinical psychological consulting.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
E-psychologie
ISSN
1802-8853
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
26-40
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—