Možnosti a limity síťování se zřetelem k pedagogickému výzkumu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10330156" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10330156 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11625&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11625&lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.392" target="_blank" >10.14712/23362189.2016.392</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti a limity síťování se zřetelem k pedagogickému výzkumu
Popis výsledku v původním jazyce
V posledních desetiletích je pojem síť/síťování jedním z nejfrekventovanějších. I když sociální fenomén síťování má hluboké historické kořeny, stal se viditelným a zkoumaným teprve nedávno. Zejména rozvinuté technologie umožňují extenzi sítí v prostoru a zrychlování v čase. Síťování jako činnost podporující sdílení poznání a spolupráci se stalo předmětem teorií a výzkumů, včetně síťování ve vědeckých komunitách. Tento článek je zamýšlen jako úvod do problematiky síťování v českém pedagogickém výzkumu, dosud málo reflektovaného. Obsahuje výklad dvou hlavních teorií sítí, relační sociologie a teorie aktérů sítí, umožňující analyzovat heterogenní sítě s různými jednotkami a znaky, silnými a slabými uzly a konektivitou v různých kontextech. Pozornost je věnována příkladům reálně existujících sítí v komunitách pedagogického výzkumu, zvláště České asociaci pedagogického výzkumu. Uvažuje se o možnostech a limitech využití této sítě k neformální evaluaci a koordinaci českého pedagogického výzkumu.
Název v anglickém jazyce
The Possibilities and Limits of Networking, Particularly in Educational Research
Popis výsledku anglicky
The concept of network and networking has become very popular, even though despite its deep historical roots, the social phenomenon of networking has only been identified and examined in recent decades. Meanwhile, advances in information technology have made it possible for networks to be enlarged in space and accelerated in time. Networking as an activity encouraging the sharing of knowledge and cooperation has become the subject of theories and research, including networks in scientific communities. The article introduces the subject of networking in the field of educational research, where it is still somewhat neglected in the Czech environment. The author explains two main theories, the relational sociological and the actor network theory, and shows how these make it possible to analyse heterogenic networks with different units and signs, strong and weak knots and connectivity in different contexts. Attention is then devoted to examples of real existing networks of different types in the educational research community, particularly the Czech Association of Educational Research. The possibilities and limits of use of this network for informal evaluation and coordination of the education research are reconsidered and challenged.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
66
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
511-529
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—