Dráhy dějin Eduarda Štorcha
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10369878" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10369878 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dráhy dějin Eduarda Štorcha
Popis výsledku v původním jazyce
Eduard Štorch je známým spisovatelem, učitelem a reformátorem dějepisného vyučování. V rámci této poslední součásti své veřejné činnosti navrhl i dvě vyučovací pomůcky, školní obrazy. Jejich výtvarnou stránku zpracoval malíř Oldřich Cihelka. Jedná se o "dráhy dějin": "Dráha dějin podle křesťanského letopočtu" (1937) a "Vývoj společenských řádů" (1948). Studie upozorňuje nejen na inspirační zdroje a na otázky filosofie dějin, ale také na to, že výsledná podoba byla i nutným kompromisem s názory recenzentů. Oba obrazy nejsou odborné veřejnosti neznámé, ale studie se snaží na základě rozboru nejen Štorchovy publikační činnosti, ale především pomocí jeho osobní pozůstalosti ukázat na místo obou "grafických tabulí" v genezi jeho myšlení. Tento přístup v pracích o Eduardovi Štorchovi dosud chyběl.
Název v anglickém jazyce
Eduard Štorch and His "Journeys of History"
Popis výsledku anglicky
Eduard Štorch was a well-known writer, teacher and reformer of history education. The latter of his public vocations led him to design two graphic posters as school teaching aids. These "journeys of history", painted by Oldřich Cihelka, are captioned the Journey of History According to the Christian Reckoning of Years (1937) and the Development of Social Orders (1948). The present study draws attention not only to their sources of inspiration and the underlying philosophy of history, but also to the final likeness the posters took following necessary concessions that were made to the reviewers' opinions. It deals with analyzing Štorch's both published works and, more importantly, his unpublished literary estate to show how the two "graphic tables" fit into the author's didactic beliefs and evolution of thought. Though not unknown to professional public, the posters have not yet been touched upon by Štorch scholars from this research perspectiv.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Marginalia historica
ISSN
1804-5367
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
9-37
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—