Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Spelling skills of Czech primary school children in relation to the method of literacy instruction

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10332053" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10332053 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1515/jolace-2017-0004" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1515/jolace-2017-0004</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1515/jolace-2017-0004" target="_blank" >10.1515/jolace-2017-0004</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Spelling skills of Czech primary school children in relation to the method of literacy instruction

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study investigates the importance of having a set reading instruction method for the development of spelling skills among Czech children ranging in age across the four beginning grades of primary school. 238 children learning to read and spell by using an analytical -synthetic method and 251 children learning to read and spell by using a so called genetic method participated in this study. The outcomes of word spelling tests were assessed for the different grade and age levels: first, second- third and fourth. Distributional patterns of spelling skills performance for both instruction method subgroups were created in each of the grade groups. Comparisons of spelling tasks outputs between both methods were conducted using a non-parametric Mann-Whitney test. Results indicate that genetic method children are more effective in acquiring phoneme-grapheme correspondences throughout the first grade, and thus show more accurate word spelling in the first grade spelling task. This faster start be genetic method children soon disperses however, and it is not reflected in better spelling performance throughout the second to third and fourth grade.

  • Název v anglickém jazyce

    Spelling skills of Czech primary school children in relation to the method of literacy instruction

  • Popis výsledku anglicky

    The study investigates the importance of having a set reading instruction method for the development of spelling skills among Czech children ranging in age across the four beginning grades of primary school. 238 children learning to read and spell by using an analytical -synthetic method and 251 children learning to read and spell by using a so called genetic method participated in this study. The outcomes of word spelling tests were assessed for the different grade and age levels: first, second- third and fourth. Distributional patterns of spelling skills performance for both instruction method subgroups were created in each of the grade groups. Comparisons of spelling tasks outputs between both methods were conducted using a non-parametric Mann-Whitney test. Results indicate that genetic method children are more effective in acquiring phoneme-grapheme correspondences throughout the first grade, and thus show more accurate word spelling in the first grade spelling task. This faster start be genetic method children soon disperses however, and it is not reflected in better spelling performance throughout the second to third and fourth grade.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Language and Cultural Education [online]

  • ISSN

    1339-4584

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2017 / 5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    59-77

  • Kód UT WoS článku

    000401829400004

  • EID výsledku v databázi Scopus