Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The literacy profiles of Czech precocious readers

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10371855" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10371855 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The literacy profiles of Czech precocious readers

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study examines 9 precocious Czech readers &apos;performance of a set of pre-literacy , early reading and spelling tasks from kindergarten through the first two grades of primary school were different from that of 9 non-precocious readers selected as matched according to school, age, gender. Profiles of Czech precocious readers for literacy and literacy- related language skills are reported and discussed in the line with the international literature. The data analyses showed that Czech precocious readers in comparison with their matched peers show superior performance on letter sound and letter names knowledge, phoneme awareness, reading fluency (decoding) and spelling in kindergarten and also in the first grade. In the second grade, both groups of children do not differ on phoneme awareness and reading comprehension performance, significantly better scores for precocious readers are reported for reading accuracy, fluency and writing.

  • Název v anglickém jazyce

    The literacy profiles of Czech precocious readers

  • Popis výsledku anglicky

    The study examines 9 precocious Czech readers &apos;performance of a set of pre-literacy , early reading and spelling tasks from kindergarten through the first two grades of primary school were different from that of 9 non-precocious readers selected as matched according to school, age, gender. Profiles of Czech precocious readers for literacy and literacy- related language skills are reported and discussed in the line with the international literature. The data analyses showed that Czech precocious readers in comparison with their matched peers show superior performance on letter sound and letter names knowledge, phoneme awareness, reading fluency (decoding) and spelling in kindergarten and also in the first grade. In the second grade, both groups of children do not differ on phoneme awareness and reading comprehension performance, significantly better scores for precocious readers are reported for reading accuracy, fluency and writing.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

  • ISSN

    2533-7882

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    31-53

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus