The literacy profiles of Czech precocious readers
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10371855" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10371855 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The literacy profiles of Czech precocious readers
Popis výsledku v původním jazyce
The study examines 9 precocious Czech readers 'performance of a set of pre-literacy , early reading and spelling tasks from kindergarten through the first two grades of primary school were different from that of 9 non-precocious readers selected as matched according to school, age, gender. Profiles of Czech precocious readers for literacy and literacy- related language skills are reported and discussed in the line with the international literature. The data analyses showed that Czech precocious readers in comparison with their matched peers show superior performance on letter sound and letter names knowledge, phoneme awareness, reading fluency (decoding) and spelling in kindergarten and also in the first grade. In the second grade, both groups of children do not differ on phoneme awareness and reading comprehension performance, significantly better scores for precocious readers are reported for reading accuracy, fluency and writing.
Název v anglickém jazyce
The literacy profiles of Czech precocious readers
Popis výsledku anglicky
The study examines 9 precocious Czech readers 'performance of a set of pre-literacy , early reading and spelling tasks from kindergarten through the first two grades of primary school were different from that of 9 non-precocious readers selected as matched according to school, age, gender. Profiles of Czech precocious readers for literacy and literacy- related language skills are reported and discussed in the line with the international literature. The data analyses showed that Czech precocious readers in comparison with their matched peers show superior performance on letter sound and letter names knowledge, phoneme awareness, reading fluency (decoding) and spelling in kindergarten and also in the first grade. In the second grade, both groups of children do not differ on phoneme awareness and reading comprehension performance, significantly better scores for precocious readers are reported for reading accuracy, fluency and writing.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
31-53
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—