Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F12%3A10106981" target="_blank" >RIV/00216208:11410/12:10106981 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.eldel.eu/sites/default/files/Caravolas%20et%20al.%20PS2012.pdf" target="_blank" >http://www.eldel.eu/sites/default/files/Caravolas%20et%20al.%20PS2012.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Previous studies have shown that phoneme awareness, letter-sound knowledge,rapid automatized naming (RAN) and verbal memory span, are reliable correlates of learning to read in English. The extent to which these different predictors are of the same relative importance within different languages remains uncertain however. We present the results from a 10-month longitudinal study starting just before or soon after the start of formal literacy instruction in 4 languages (English,Spanish, Slovak, Czech). Longitudinal path analyses show that phoneme awareness, letter-sound knowledge, and RAN (but not verbal memory span) measured at the onset of literacy instruction are reliable predictors, with similar relative importance, of later reading and spelling skills across the four languages. These data support the suggestion thatphoneme awareness, letter-sound knowledge, and RAN may tap cognitive processes that are important for learning to read in all alphabetic orthographies.

  • Název v anglickém jazyce

    Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies

  • Popis výsledku anglicky

    Previous studies have shown that phoneme awareness, letter-sound knowledge,rapid automatized naming (RAN) and verbal memory span, are reliable correlates of learning to read in English. The extent to which these different predictors are of the same relative importance within different languages remains uncertain however. We present the results from a 10-month longitudinal study starting just before or soon after the start of formal literacy instruction in 4 languages (English,Spanish, Slovak, Czech). Longitudinal path analyses show that phoneme awareness, letter-sound knowledge, and RAN (but not verbal memory span) measured at the onset of literacy instruction are reliable predictors, with similar relative importance, of later reading and spelling skills across the four languages. These data support the suggestion thatphoneme awareness, letter-sound knowledge, and RAN may tap cognitive processes that are important for learning to read in all alphabetic orthographies.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Psychological Science

  • ISSN

    0956-7976

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    vol. 23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    June 2012

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    678-686

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus