Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A Cross-Linguistic, Longitudinal Study of the Foundations of Decoding and Reading Comprehension Ability

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F19%3A10371862" target="_blank" >RIV/00216208:11240/19:10371862 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=9BWfTU4f_f" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=9BWfTU4f_f</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/10888438.2019.1580284" target="_blank" >10.1080/10888438.2019.1580284</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A Cross-Linguistic, Longitudinal Study of the Foundations of Decoding and Reading Comprehension Ability

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The authors present the results of a 2-year longitudinal study of reading development in four languages (English, n=179; Spanish, n=188; Czech, n= 135; Slovak, n=194). In all four languages, early variations in phoneme awareness/letter knowledge, RAN and oral language skills measured in reception/kindergarten class predicted variations in decoding skills at the end of Grade 1. Reading comprehension in Grade 2 in all 4 languages was predicted by variations in decoding skill in Grade 1. For the three consistent orthographies (Spanish, Slovak and Czech), kindergarten language skills were a significant predictor of reading comprehension in Grade 2; this effect was absent in the English sample however where variations in decoding skills were a more powerful predictor of reading comprehension. These results provide the first cross-linguistic, longitudinal evidence confirming the impact of orthographic consistency on the development of reading comprehension and provide support for the simple view of reading.

  • Název v anglickém jazyce

    A Cross-Linguistic, Longitudinal Study of the Foundations of Decoding and Reading Comprehension Ability

  • Popis výsledku anglicky

    The authors present the results of a 2-year longitudinal study of reading development in four languages (English, n=179; Spanish, n=188; Czech, n= 135; Slovak, n=194). In all four languages, early variations in phoneme awareness/letter knowledge, RAN and oral language skills measured in reception/kindergarten class predicted variations in decoding skills at the end of Grade 1. Reading comprehension in Grade 2 in all 4 languages was predicted by variations in decoding skill in Grade 1. For the three consistent orthographies (Spanish, Slovak and Czech), kindergarten language skills were a significant predictor of reading comprehension in Grade 2; this effect was absent in the English sample however where variations in decoding skills were a more powerful predictor of reading comprehension. These results provide the first cross-linguistic, longitudinal evidence confirming the impact of orthographic consistency on the development of reading comprehension and provide support for the simple view of reading.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientific Studies of Reading

  • ISSN

    1088-8438

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    386-402

  • Kód UT WoS článku

    000497728200003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85062985890