Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Different Patterns, but Equivalent Predictors, of Growth in Reading in Consistent and Inconsistent Orthographies

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F13%3A10140209" target="_blank" >RIV/00216208:11410/13:10140209 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0956797612473122" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1177/0956797612473122</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0956797612473122" target="_blank" >10.1177/0956797612473122</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Different Patterns, but Equivalent Predictors, of Growth in Reading in Consistent and Inconsistent Orthographies

  • Popis výsledku v původním jazyce

    All alphabetic orthographies use letters in printed words to represent the phonemes in spoken words, but they differ in the consistency of the relationship between letters and phonemes. English appears to be the least consistent alphabetic orthography phonologically, and, consequently, children learn to read more slowly in English than in languages with more consistent orthographies. In this article, we report the first longitudinal evidence that the growth of reading skills is slower and follows a different trajectory in English than in two much more consistent orthographies (Spanish and Czech). Nevertheless, phoneme awareness, letter-sound knowledge, and rapid automatized naming measured at the onset of literacy instruction did not differ in importance as predictors of variations in reading development among the three languages. These findings suggest that although children may learn to read more rapidly in more consistent than in less consistent orthographies, there may nevertheless

  • Název v anglickém jazyce

    Different Patterns, but Equivalent Predictors, of Growth in Reading in Consistent and Inconsistent Orthographies

  • Popis výsledku anglicky

    All alphabetic orthographies use letters in printed words to represent the phonemes in spoken words, but they differ in the consistency of the relationship between letters and phonemes. English appears to be the least consistent alphabetic orthography phonologically, and, consequently, children learn to read more slowly in English than in languages with more consistent orthographies. In this article, we report the first longitudinal evidence that the growth of reading skills is slower and follows a different trajectory in English than in two much more consistent orthographies (Spanish and Czech). Nevertheless, phoneme awareness, letter-sound knowledge, and rapid automatized naming measured at the onset of literacy instruction did not differ in importance as predictors of variations in reading development among the three languages. These findings suggest that although children may learn to read more rapidly in more consistent than in less consistent orthographies, there may nevertheless

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Psychological Science

  • ISSN

    0956-7976

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    24

  • Číslo periodika v rámci svazku

    8

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    1398-1407

  • Kód UT WoS článku

    000322904700003

  • EID výsledku v databázi Scopus