Studie přínosů intervenčního programu pro systematickou podporu rozvoje pro-čtenářských dovedností v předškolním věku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10368603" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10368603 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2017/05/Gramotnost_02_Sedinova_Seidlova_Malkova.pdf" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2017/05/Gramotnost_02_Sedinova_Seidlova_Malkova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Studie přínosů intervenčního programu pro systematickou podporu rozvoje pro-čtenářských dovedností v předškolním věku
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie hodnotí přínosy krátkodobého, relativně intenzivně implementovaného intervenčního programu zaměřeného na podporu rozvoje pregramotnostních, resp. pročtenářských dovedností (konkrétně fonematického povědomí a znalosti písmen) dětí v posledním ročníku mateřské školy před nástupem do první třídy základní školy. Zhodnocení přínosů je provedeno ve srovnání se situací bez implementace intervenčního programu a s užitím intervenčního programu s obsahem zaměřeným na rozvoj grafomotorických dovedností. Celkem 69 dětí ze 4 mateřských škol bylo náhodně rozděleno do tří skupin, jedné s cílovou intervencí, jedné s kontrolní intervenční situací a jedné kontrolní skupiny bez intervenčního programu. Intervenční programy byly aplikovány po dobu deseti týdnů ve vybraných mateřských školách s frekvencí tří výukových lekcí v průběhu každého intervenčního týdne. Výsledky studie dokládají přínos hodnoceného tréninkového programu pro rozvoj počátečního čtení (jako středně silné hodnoty míry účinku, Cohenova d), ale neprokazují tento nárůst čtenářských dovedností jako statisticky významně lepší ve srovnání s kontrolními skupinami.
Název v anglickém jazyce
A study of the benefits of the intervention program for the systematic training of pro-reading skills in preschool children
Popis výsledku anglicky
This study investigates the benefits of a short-term, relatively intensively implemented intervention programme aimed at enhancing the development of pre-reading skills (specifically phoneme awareness and letter knowledge) in the last year of kindergarten before the first year of elementary school. Sixty-nine children from four kindergartens were randomly assigned to three groups: pre-reading intervention group (resp. phoneme awareness and letter knowledge intervention), graphomotor skills intervention group, and no-training group. Intervention programs were implemented as a 10-week training program in the frequency of 3 training lessons per week. The impact of each training condition for the development of phoneme awareness, letter knowledge, and reading skills was assessed. After the training we found a mild effect from the pre-reading intervention program for the development of word reading and whole word reading tasks (moderate values of Cohen's d), however the increase in word reading skills does not prove to be significantly better if compared to both control groups results.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7890
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
43-63
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—