Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F15%3A10316501" target="_blank" >RIV/00216208:11240/15:10316501 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace studuje vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Předkládá výsledky dvouletého výzkumu zaměřeného na sledování přínosů systematického tréninku obou těchto dovedností s užitím designu randomizované kontrolované studie. Představení výsledků výzkumu je uvedeno rešerší poznatků o vývojovém vztahu obou klíčových dovedností ze zahraniční literatury i teoretickými východisky z oblasti metodologie intervenčních studií. Publikace dále mapuje vývojovou úroveň fonologických schopností a procesů, znalosti písmen, ortografického povědomí i počátečního čtení 4 - 5 letých dětí a nabízí konkrétní modely realizace tréninku fonematického povědomí i znalosti písmen pro děti tohoto věku. Výsledky výzkumné studie ukazují, že oba realizované tréninky jsou pro děti předškolního věku přínosné a zvýhodňují je oproti dětem, které nerealizovaly žádný tréninkový program. Trénink cílený na podporu znalosti písmen přináší silnější a v čase stabilní efekty zejména v oblasti vývoje znalosti
Název v anglickém jazyce
Developmental relationship of phoneme awareness and letter knowledge
Popis výsledku anglicky
This publication presents outcomes of 7-week intervention study implemented to elucidate developmental relationship of phoneme awareness and letter knowledge. Training procedures were prepared and given to preliterate children between 4,5 and 5 years ofage. Possible interactive relationship between phoneme awareness and letter knowledge as a result of both kinds of training activities and its impacts on very early reading skills were monitored .Theoretical background assessing current state of knowledge about the developmental relationship of phoneme awareness and letter knowledge is presented along with the methodological issues in implementing intervention or training studies. Developmental profiles of Czech preschool age children along with detailed description of assessment procedures in phoneme awareness, phonological processes, nonverbal IQ, letter knowledge, orthographic awareness and early reading are also presented. Description of both training programs is provided to enable
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-25625S" target="_blank" >GA13-25625S: Trénink fonematického povědomí a znalosti písmen- jejich vývojová souvislost a vliv na rozvoj počáteční gramotnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7476-093-8
Počet stran knihy
179
Název nakladatele
Togga
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—